Digital byrå och webbyrå till din tjänst

Mediestrategi - grunden för effektiv marknadsföring

Sitter du och ska göra val av marknadsföringsåtgärder? Det finns mycket att ta hänsyn till, och det är mycket som kan gå fel. Det värsta tänkbara scenariot är att du kastar pengarna i sjön, genom att avsätta en budget utan att tänka strategiskt. Tyvärr är det vanligt att marknadsavdelningar fördelar pengarna för året utan någon annan tanke än ”hoppas det funkar”. Så vägrar vi jobba här på BananByrån!

Strategisk marknadsföring – den enda vägen

När du jobbar med oss görs ingenting innan det finns en tydlig plan för marknadsföringsåtgärder, en mediestrategi. Detta är en av våra populäraste produkter, och den ligger som grund för all marknadsföring framledes. Allt som sker är kopplat mot Google Analytics, Tag Manager och Google Search Console. Det är mätbart, och du kan se exakt vad besökare söker på, vilka sidor de söker, vilka annonser de klickar och hur många som inte hittar det de söker.

 

Skulle du vilja ha hjälp med Mediestrategi?
Lämna ditt nummer så hör vi av oss!

    Några kunder vi hjälpt med mediestrategi

    Mora Hotell – Mediestrategi

    Mediestrategi – grunden för all effektiv digital marknadsföring. Denna strategiska plan har legat till grund för de andra strategiska åtgärder vi har gjort för denna kund: SEO, SEM och sociala medier med mera.

    Läs mer
    Kläppen – Mediestrategi, SEO analys, SEO, Google Analytics

    Utmaningen var att få en tydlig bild av kundens vardag och behov. Utifrån detta skapades en strategi för att öka antalet bokningar under lågsäsong, och bidra till att göra Kläppen till det självklara valet i Sälen. En stor tyngd har lagts på att förbättra mätbarheten, samtidigt som synligheten i sök...

    Läs mer
    Surfers Paradise – Mediestrategi

    Surfers Paradise är ett spännande företag på västkusten som säljer surfbrädor och annat som har med brädsport att göra. Matig rapport Vi fick uppdraget att göra en mediestrategi åt dem, där vi gick igenom hemsidan, deras digitala marknadsföring och synlighet/konkurrens inom SEO och digital annonsering. Det var ett klokt val,...

    Läs mer
    Lastcykel – Mediestrategi

    Ett företag som sysslar med försäljning av produkter vill egentligen bara en sak: göra kunderna nöjda med kvalitativa produkter. BananByrån gjorde en grundlig genomgång och analys av Babboes digitala marknadsföring. Analysen resulterade i en detaljerad rapport, som blev en bra arbetsplan inför ett digitalt strategiskt arbete på bred front.

    Läs mer
    Nils Olsson i Nusnäs – Mediestrategi

    Det var en stor ära för vår digitala strateg att göra en mediestrategi till detta anrika dalaföretag, som tillverkar dalahästar. Självklart värmer det i hjärtat när en traditionell förstår vikten av digital marknadsföring, och är villig att fortsätta resan i de samtida kanalerna. Nils Olsson i Nusnäs fick en välstrukturerad...

    Läs mer
    Isotec – Mediestrategi

    Vår digitala strateg gjorde en genomgång av moraföretaget Isotecs digitala närvaro. Kunden fick sedan en rapport med förslag på förbättringsåtgärder, men även påpekanden om sådant som redan är bra. Mediestrategi är en bra början inför vilken digital marknadsföringsåtgärd som helst. Det är helt enkelt smart att analysera först, handla sen.

    Läs mer
    Önskehuset – Mediestrategi

    Lokala mysbutiken Önskehuset anlitade BananByrån för hjälp med att skapa en mediestrategi. Med vår hjälp fick de koll på läget med ris och ros, samt förslag på förbättringar inför framtiden. Med vår matiga rapport, komplett med prislappar på föreslagna åtgärder, kunde de själva sedan välja vad som ska göras och...

    Läs mer
    IR-skylt – Mediestrategi

    IR Skylt erbjuder hjälp med skyltar, bilfoliering och liknande – men även profilkläder och trycksaker. Vi gick igenom deras digitala marknadsföring för att föreslå åtgärder som förbättrar deras synlighet samtidigt som de får kontroll. Denna mediestrategi låg till grund för skapandet av företagets nya webbplats.

    Läs mer
    Nicsam – Mediestrategi

    Nicsam säljer smart klädförvaring av olika slag. Vi började med att leverera en mediestrategi, där deras befintliga webbplats var i fokus. Vår digitala strateg undersökte om kunden hade koll på sin trafik och hur besökarna beter sig på sajten och mycket annat. Slutresultatet blev en omfattande rapport, där kunden fick...

    Läs mer
    SkiStore – Mediestrategi

    Styrkan med mediestrategi är att den är matnyttig för alla typer av verksamhet. I det här fallet fick vi uppdraget att göra en analys av en konkurrensutsatt verksamhet som säljer skidkläder och alpin utrustning. För ett företag som redan är på tå kommer minsta lilla vässning av strategin att spela...

    Läs mer
    Partypieces – Mediestrategi

    Party Pieces säljer attiraljer och roliga prylar till fest, maskerad och andra trevliga sammanhang. Deras webbutik har ett stort utbud av artiklar på nätet. Målet är att nå ut och sälja sina produkter. I detta fall var det detta syfte vår digitala strateg tog fasta på, och levererade en matig...

    Läs mer
    Häckspecialisten – Mediestrategi

    Det är alltid spännande att få sätta tänderna i ett företag som är i full gång med en framgångsrik verksamhet. När vi gjorde mediestrategi till Häckspecialisten handlade det om en total översyn av den digitala marknadsföringen och förslag på förbättringar. Utifrån detta presenterades en matnyttig rapport som kunden kan använda...

    Läs mer
    Perers Färskbrödsbagarn – Mediestrategi

    Mediestrategi är grunden till ett bra och givande arbete med marknadsföring. Perers Färskbrödsbagarn fick en genomgång av sin digitala närvaro med rekommendationer och förslag på tillägg. Allt presenterat i en tydlig och prydlig rapport med priser. Därifrån jobbade vi sedan vidare med de åtgärder kunden ansåg prioriterade. Tack vare mediestrategin...

    Läs mer
    FST-Säkerhet – Målspårning

    FST Säkerhet jobbar med brandsäkerhet, larm och annat säkerhetsrelaterat i ett integrerat helhetstänk för företag. För dem är det intressant att mäta trafik och besökarnas beteende in på webbplatsen, både organiskt sök och från annonser. Hur vi mäter mål Med hjälp av Google Analytics får vi reda på vilken mängd...

    Läs mer
    Matts Mattor – Målspårning

    Matts Mattor är en anrik mattaffär i Borlänge, Dalarna. Det är ett företag som har förstått nyttan med att synas på nätet, och saluföra sina fina mattor där. För att få kolla på läget vad gäller kundernas beteende i deras webbutik har vi installerat målspårning med Google Analytics och Tag...

    Läs mer
    Matts Mattor – Mediestrategi

    Matts Mattor ville ha in mer trafik till sin webbshop. Efter en genomgång av den befintliga hemsidan såg vår digitala strateg att det var för mycket ”småfix” och föreslog produktion av en helt ny hemsida. Kunden tackade ja, och har nu en ny webbplats med texter som optimerats för Google....

    Läs mer
    Svenska Affärskoncept – Mediestrategi

    Svenska Affärskoncept hjälper företag med varumärkesutveckling. BananByrån fick vara med på detta företags resa genom att ta fram en mediestrategi. I strategin trycktes på vikten av tydliga call to actions, en intuitiv struktur och en tilltalande design. Vad vi kom fram till i vår analys låg sedan till grund för...

    Läs mer
    Bilfocus Dalarna – Mediestrategi

    Kundens hemsida gicks igenom grundligt, och vår digitala strateg påvisade vad som är bra och vad som kan förbättras. Syftet med mediestrategin var att göra det så enkelt som möjligt för besökarna, öka konvertering och även tydligt visa referenser från andra kunder. När det gäller bilförsäljning är det viktigt med...

    Läs mer
    FST-Säkerhet – Mediestrategi

    FST-Säkerhet ville ha hjälp med en ny hemsida när de kom till oss. Vi berättade för dem att vi anser att det bästa att börja med är en Mediestrategi. Genom att börja med detta kan vi planera ut vilka insatser som bör göras, analysera vilket material vi behöver samt sätta...

    Läs mer

    Vässa din medieplan – utifrån fakta, inte gissningar

    Med den information du får från mätningarna kan du vässa dina kampanjer så att de ger bättre resultat. Du slipper gissa. Dina beslut tas utifrån reella data, från riktiga människors beteende. Med den gamla sortens marknadsföring var det måhända förlåtligt att annonsera i blindo och hoppas på det bästa – men inte i den digitala eran.

    Det finns så mycket som kan mätas och styras, och det går att få bra resultat även med en mindre budget. Elda inte för kråkorna! Kontakta BananByrån och se till att få valuta för din budget.

    Hur syns jag på Google?

    Behöver du synas bättre på Google? Det finns inget recept som fungerar för alla. Vilken mediestrategi som ska användas beror på vilken sorts verksamhet ditt företag bedriver, vilken din målgrupp du är ute efter och hur de beter sig. Strategisk marknadsföring handlar även om hur dina konkurrenter beter sig, hur stor konkurrensen är inom din sektor och hur stor budget du har.

    Vidare finns olika kanaler som Googles organiska sök, annonser på Google, Facebook och Instagram. För dig som bedriver e-handel är det också relevant med Google Shopping. Beroende på typ av verksamhet kan även YouTube och rörlig media-marknadsföring vara en kanal som fungerar, och kanske influencers och sponsrade länkar. Ja, som du märker är det många olika variabler att ta hänsyn till.

    Vi hjälper dig med din marknadsplan

    Ta kontakt med oss så hjälper vi dig att reda ut frågetecknen, och ta fram en mediestrategi som blir en grundbult i din marknadsplan. För att kunna hjälpa dig behöver vi mer information, och därefter kommer allting att klarna för oss båda. Att beställa en mediestrategi är en liten investering, med tanke på hur mycket pengar den kan spara åt dig.

    Släng inte iväg hundratusentals kronor på en vag gissning. Låt oss hjälpa dig att välja strategi, rätt kanaler och skapa lockande och effektivt material som får dina kunder att bli nöjda. Hör av dig till någon av våra digitala strateger redan i dag. Välkommen till oss på BananByrån!

    Få hjälp med mer

    Vi hjälper även med SEO – sökmotoroptimeringwebbdesigngrafisk profilfilmproduktion, digital marknadsföring.

    Vad ingår inom mediestrategi?