”AR-glasögon kommer att ersätta smartphones” – intervju med Niclas från Immersivt.se

Vi tar ett snack med Niclas Johansson på Immersivt.se om VR, AR och AI. Niclas är en av de personer som har bäst koll på utvecklingen inom virtual reality (VR) och augmented reality (AR) i Sverige. Sedan 2016 har han drivit kunskapssajten Immersivt.se (hette tidigare VR Sverige), som fokuserar på praktisk tillämpning av tekniken.

Niclas Johansson, Immersivt, har koll på VR

E-handel möter VR – provtester på webben

Niclas tror att VR kommer att vara ett komplement för shoppingbeteendet för framtidens e-handel. Han förutspår att tekniken slår igenom på bred front inom cirka fem år.

– Med smartphones blev “fönstershopping” ännu lättare, med appar som framförallt Pinterest som ändrade konsumentbeteendet. Med VR kan vi inte bara “fönstershoppa” – fönstret/skärmen försvinner ju som sagt. Vi kan även provuppleva produkter, tjänster och även resor.

Vad har du sysslat med innan?

– Jag har jobbat med teknik, media och försäljning/affärsutveckling/entreprenörskap i olika former i 20 år nu, varvat med bland annat studier i Japan. Senast innan detta med Immersivt var jag på wearables-startupen Narrative, där jag fick vara med om en fantastisk 3,5-årsresa från kickstarter till konkurs 🙂

Varför är du intresserad av VR?

– VR har känts som en självklarhet ända sedan jag som liten blev helt uppslukad i böckernas fantasivärldar, och senare i datorspelens värld. Det är ett digitalt medium med potentialen att ge superkrafter, sudda ut alla gränser och alla avstånd.

– Tillsammans med systertekniken AR kommer det ge en helt ny relation mellan oss människor och tekniken – vi kommer inte vara åtskilda av skärmar, utan leva tillsammans i samma 3D-verklighet.

Vilken aspekt av VR är mest intressant för dig?

– Jag är mest intresserad av den samhällsomvälvande aspekten av det. Hur kommer det påverka miljön när vi behöver resa mindre för att vi kan uppleva andra platser (även tillsammans med andra människor) i VR eller AR? Och hur kommer det påverka på systemnivå,till exempel hela vårt vägsystem? Och då i kombination med till exempel självkörande bilar?

Tror du på en ”VR-revolution” eller successiv upptrappning?

– Jag har hoppats på ett plötsligt, snart stundande uppvaknande för VR’s betydelse i över tre år nu, men jag är numera rätt sävlig i mina förhoppningar. Det kommer när det kommer 🙂

Hur lång tid är det kvar innan alla har en VR-setup hemma? Kommer det att bli så tror du?

– På sätt och vis. Dedikerade VR-setups kommer fortfarande vara mer av en “då och då, inte för alla”-produkt, liksom spelkonsoler och -datorer är idag. Men alla kommer kunna besöka VR på ett helt ok sätt med AR-glasögon. Precis som att VR-headsets kommer kunna köra AR “helt ok” också. När? Om en sådär 5 år.

Hur tror du utvecklingen för augmented reality-wearables (exempelvis glasögon) ser ut framöver? Vilka blir användningsområdena?

– AR-glasögon kommer ersätta smartphones. Tänk då på att telefonerna till stor del också har ersatt datorerna. Det är omöjligt att svara annat än “allt och lite till” på frågan om användningsområden. När de kommer på bred front kommer det innebära en större impact än tryckpressen, PC’n, internet och smartphones tillsammans. På allt.

Du skriver ibland även om AI. Hur tror du framtiden för AI ser ut?

– AI håller på att bli en “commodity”/vardagsvara i företagsvärlden – du kan mer eller mindre hooka upp till Google’s eller IBM’s maskininlärningssystem och bygga din egen skräddarsydda tjänst utan att behöva djup akademisk kunskap om neurala nätverk.

– Framtiden är att AI når samma tillgänglighet även för vanliga konsumenter, så vi kan bli mycket mer effektiva eller till viss del automatisera bort oss själva. De två exemplen är bara framsidan av AI – den viktigare aspekten är AI som komponent i annan teknik. Till exempel datakomprimering för oändligt snabbare webbtrafik med 5G, eller datorseende för självkörande bilar (OCH VR/AR-glasögon) – det är också AI.

Vad blir hetast inom ”dina” områden de närmaste två åren?

– Jag hoppas vi kommer mycket längre på inputmetoder för VR/AR – bara till exempel textinmatning är något som verkligen behöver lösas, och det finns väldigt spännande teknik för input runt hörnet. “Lifelike avatars” för social VR kommer också göra stora framsteg – idag ser man i de flesta fall ut som en tecknad seriefigur eller en Minecraftversion av sig själv i VR.

Tycker du att artikeln var intressant? Vill du prata vidare om den digitala utvecklingen och hur den kan gynna ditt företag? Ta kontakt med oss på BananByrån här. Besök Immersivt.se här för att läsa mer om VR, AR och AI.