Hur söker du information på nätet idag? Många skulle nog säga att mobilen idag är den enheten som du har närmast tillhands för att söka rätt på information. “Mobile-first” är ett uttryck som du säkert känner igen. Har du inte hört det tidigare förstår du säker snabbt vad det handlar om. Uttrycket “mobile-first” innebär att vi går mot eller att vi redan nu, har tagit steget in i en mobil värld. Teknikjätten Google meddelade i början av november precis detta, att de flesta av oss idag söker på nätet via mobilen. Vad innebär detta för dig kanske du frågar dig själv. Följ med i texten nedan så berättar vi mer.
Utgår från mobila versionen
Idag indexerar Google alla världens webbsidor för att kunna bland annat ranka just din sida på ett så bra sätt som möjligt i sökresultatet. Detta utgår då från desktopversionen av hemsidan. Med andra ord, den sidan du ser när du använder en stationär dator. Men Google har ändrat på detta för att möta vårt beteende. Istället för desktopversionen som bas utgår Google nu från den mobila sidan. Detta har märkts i deras verktyg Google Pagespeed Insights, som är mycket hårdare i sina bedömningar än tidigare. Mobilanpassning av hemsida är helt enkelt ett måste.
Har du en responsiv sida idag där du delar kod med den mobila versionen så sitter du lugnt i båten. Har du däremot en sida som är speciellt anpassad för en mobilversion och inte delar kod med desktopversionen varnas du av Google. Du kan då behöva se över strukturen på din webbplats. Samma sak gäller även för e-handel, den behöver vara mobilanpassad. Se då gärna till att kontrollera så att all viktig information som er sida rankas på är med både på desktop- och mobilversionen. Om du inte gör detta kommer du inte att hittas lika bra i söket, och om du jobbar med ads kan konsekvensen bli dyrare annonser som en följd av låg QS (quality score). QS bedöms, bland annat, utifrån mobilupplevelsen.
Kontakta oss för hjälp
Behöver du hjälp med mobilanpassning av hemsida? Kontakta oss så hjälper vi dig. Klicka här för att ta kontakt med BananByrån.