När det gäller content på hemsidan är det ett vanligt misstag att skriva ur expertsynvinkel. Genom att endast använda korrekta tekniska begrepp och branschord missas helt målgruppen – vanliga människor som kommer till dig för att du är experten. Kunderna vet inte alltid vilken den korrekta termen eller benämningen är, och söker efter det de behöver. Förstå deras behov – och få en bättre konverteringsgrad.
Vikten av att känna sin målgrupp
Du som är e-handlare, hantverkare eller tjänsteföretag – hur bra koll har du på vad dina kunder vet om verksamheten? De kanske vet vad ditt företag heter, och på så vis kommer de till din hemsida. Men hur fångar du in alla de som inte känner till ditt företag? De som söker på ”behöver murbruksomrörare” istället för ”tombola” eller ”köpa bra pedagogiska leksaker till barn” istället för det produktnamnet. Dessa är bara exempel.
Du som företag behöver göra din läxa, och ta reda på mer om dina kunder. Därefter behöver du anpassa ditt webbinnehåll efter detta – oavsett din egen kunskapsnivå. Du kanske säljer endast till tekniker och experter. Men även i dessa fall kan det löna sig att vara lite tydligare, och se till att optimera med något ord som förstärker. Exempelvis ”bäst i test”, ”bästa” eller varför inte årtalet, som i ”mest effektiva murbruksomröraren 2018”.
Du måste ha texter på hemsidan
I dag är ett vanligt problem med företagshemsidor att det finns lite eller inget textinnehåll. Eftersom Googles sökresultat är baserat på content på hemsidan, blir det självklart svårare att hitta dig om du struntat i innehållet. För dig som har hundratals produkter på din hemsida blir det ett hästjobb att lägga in texter överallt, framförallt då de behöver vara unika (=INTE copy paste från tillverkarens texter). Men du behöver inte ha texter på precis alla produkter, åtminstone inte inledningsvis.
Vilka sidor på hemsidan behöver text?
Börja med att skapa bra innehåll för de viktiga sidorna. Dessa är startsidan (superviktig!), om oss, tjänster, produkter – vad som är relevant för din verksamhet. Om du säljer produkter i olika kategorier, se till att skapa texter för kategorilandningssidorna. Dessa kan vara ”herrskor”, ”bäddset”, ”böcker för barn” eller liknande. Hur mycket text som behövs varierar, men i regel gillar Google mycket text. För att undvika stora textsjok kan du dela upp texterna och sprida dem på sidan, så att det blir trevligare för besökaren.
Butiksupplevelsen är alltid bäst
Även om näthandeln och den digitala kommunikationen är här för att stanna gillar nog de flesta av oss den fysiska upplevelsen av handel. Då pratar jag inte om att jaga parkeringsplats, trängas och brottas om den där fina kaffebryggaren som är på rea. Nej, jag pratar om servicen, att ha en person som hjälper till med köpet, som är expert och svarar på frågor.
Den där upplevelsen behöver överföras till digital form. Detta kan du lösa med hjälp av filmer, bilder, infographics – och content. Visa besökaren att du har förstått vem hen är, och att ni pratar samma språk. En ”hålla handen”-känsla som inte är för påträngande, helt enkelt. Redan innan du fått in besökaren på hemsidan behöver du dessutom ”agna” med sökfraser som stämmer överens med vad din målgrupp söker på.
Hur gör jag för att skapa rätt content för min hemsida?
Research är steg 1. Det finns gott om verktyg (Semrush, Ahrefs med flera), och ett av de mest tillgängliga är faktiskt Googles sök. Använd incognito/privat läge och sök på något som rör din bransch. Observera vilka förslag som ges, och titta på de relaterade förslagen. Du kan även bläddra på Google Trends, för att se statistik över vad som sökts historiskt.
För dig som har varit klok nog att koppla in Google Analytics (och även Search Console) mot din webb finns det även matnyttiga förslag i verktygen, som visar vad folk sökt på för att komma till din hemsida. Fråga även folk i din närhet vad de söker på.
Blanda sökfraser och nyttigt innehåll
När du vet hur dina kunder formulerar sig är det dags att skriva texter. Dessa ska du skriva naturligt, och undvika att klämma in ”robotspråk” mitt i en mening. Skriv för människor, inte sökmotorer (enligt Googles egen rekommendation). Det är inte alltid så enkelt att få med de rätta fraserna naturligt, och balansen mellan detta och ett människovänligt tilltal är en av utmaningarna med att skriva SEO-text.
Väv in ett serviceinriktat språk som ger instruktioner till besökaren. Exempelvis genom uppmaningar till att ta kontakt med en viss person om det gäller en viss fråga, eller genom att skriva rubriker i frågeform och sedan besvara dem. Exempelvis ”Vad utmärker modell X framför modell Y”? Försök att föregå frågor från dina kunder genom att ställa dem själv, och ge bra svar. I dag frågar många Google på samma sätt som de frågar en människa. Exempel: ”Vad är det för skillnad på riktig och falsk kantarell?”. Genom att skriva den frasen i en fråga, och besvara den, blir du relevant för besökaren.
Frågor? Ta kontakt
Om du undrar över något när det gäller webbcontent, eller om du behöver hjälp – kontakta vår SEO-specialist Dan Forslund här. Det är han som har skrivit denna artikel, och som avslutning på artikeln skriver om sig själv i tredje person. ”Tack för att du läste”, hälsar Dan.