Till bloggen >

Näthandeln ökar



Julhandeln är igång sedan ett par veckor tillbaka och till vår organisation BananByrån så ingår det att vara aktuell med att följa utvecklingen inom Webben oavsett inriktning för företagare.

 

Vad vi kan konstatera är en given ökning av handel på Webbshop.

 

Märk dessa förbluffande siffror. Konsumennterna ute på webben kommer att handla för ca 4,3 miljarder enbart i julklappar av det totala 18,5 miljarder. (en ökning på 6% från föregående år). Detta innebär att hela 23 procent av alla julklappar handlas digitalt.

 

Webbhandeln ökar med 17 procentenheter enligt uppgifter under det tredje kvartalet detta anser vi på BananByrån kommer ifrån mer frekvent användning av smarta snabba lösningar på webben.

 

Webbhandel är en problemlösare idag inte bara för barnfamiljer utan även för den ”vanliga” konsumenten. En svindlande siffra är 42.5 miljarder kronor som omsätts över näthandel enbart under 2014 enligt uppgifter. Detta motsvarar en tillväxt om 15 procent från föregående period.

 

Är det kanske dags att se erat företagande som mer globalt och internationellt?

 

Vi på BananByrån har erfarenhet av att bygga Webbshop, häng med utvecklingen du också!

 

Fotnoter värt att tänka på :

 

”Under tredje kvartalet var tillväxten klart kraftigast för barnartiklar/leksaker som ökade sin försäljning med 47 procent. Det är den klart högsta ökningen för en enskild bransch under ett enskilt kvartal sedan branscher började särredovisa i e-barometern sedan 2011.”

 

”Av de största branscherna är tillväxten fortsatt stark för hemelektronik vars försäljning ökade med 18 procent. Kläder/skor vände uppåt under kvartalet efter att tillväxten minskat i omfattning sex kvartal i rad.”

 

”35 procent av de som handlar via nätet gör detta via en mobil enhet, detta är 10% högre från föregående kvartal 2014!”

 

Källa!

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln.

 

E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsumentundersökning och en företagsundersökning.

Till bloggen >