Till bloggen >

SEO Byrå som levererar E-handel, SEO & konvertering


E-handel, sökmotoroptimering & konvertering


Här har ni en SEO Byrå som vet hur digitala insatser kan hjälpa er E-handel att konvertera, och därmed öka era intäkter

E-handeln fortsätter att växa i Sverige och konsumenterna väntas spendera tio miljarder kronor på julklappar. Detta kan jämföras med föregående år, där vi ser att e-handeln ökar med hela 20% detta året.

För att visa på vinnaren för den totala ökning när det gäller webshoppar, under andra kvartalet år 2015 så är ökning enligt nedan

Kläder/skor 14%
Elektronik 24%
Sport/fritid 27%
Heminredning/möbler 30%
Barnartiklar/leksaker** 49%
Totalt 21%
källa: http://www.hui.se/statistik-rapporter/index-och-barometrar/e-barometern

Hur tänker då era konsumenter och hur får ni dessa att handla i er butik?

Ja klassiskt kan man tänka att gamla kunder kommer att återkomma, samt mediala kanaler kommer att påverka för en bättre försäljning i min e-butik. Självklart så besöker kunder lättillgängliga leverantörer som enkelt kan hittas via sökmotor, Google.

Att nå konsumenter handlar mycket om att vara tillgänglig, skapa trygghet och använda rätt kanaler.

För att hitta ert företag använder 73% en sökmotor för att hitta produkter enligt statistik. Varav det än viktigare idag än tidigare är att se till att konkurrera på det organiska söket via Google.

Att ranka högt på Google ger er ett försprång från era konkurrenter.

Vi har också talat i ett tidigare inlägg om viktigheten av att mobilt anpassa sin hemsida och Webbshop. Så många som 72% använder sin mobil i köpprocessen.

Köpprocessen kan vara att jämföra, surfa runt eller aktivt ta ett beslut.

Vart någonstans i Webbshoppen kan jag då optimera för att få kunden att göra ett köp?

Det påvisar enligt statistik att 78 procent av de som har en Webbshop under utveckling idag vill förbättra sin webbshop genom att snygga till den grafiska designen för bättre konvertering.

Detta kan jämföras med den låga siffran 28% som vill förenkla betalningar.

Något som vi kan tycka är i jämförelse en påtaglig siffra som rimligen borde vara ganska snarlik.

Enligt statistik så är hela 15% bortfall från ett pågående köp som ej klickat på köpknappen med anledningen till att man måste registrera sig via er webbshop. Hela 8% bortfall ser vi också i att det finns en fraktkostnad.

En amerikansk studie visar också på att folk jämför allt mer, som vi talat om tidigare i detta inlägg.

Studien talar om att kan du ej som leverantör konkurrera på produkter som finns hos andra leverantörer så bör du erbjuda något extra.

Detta kan med fördel vara fri fraktkostnad.

Du som också använder Google Shopping kan tänka på att i USA kan man idag som konsument filtrera bort leverantörer som ej använder fri Frakt. När kommer då detta till Sverige?

Summeringen är att aktivt använda moderna verktyg och se till att förenkla köpet för dina konsumenter. E-handeln är mer lättillgänglig än någonsin för de svenska konsumenterna som har andra möjligheter att enkelt söka, jämföra och köpa produkter idag. Digitaliseringen är en enorm möjlighet för detaljhandeln idag, då de digitala verktygen får allt större dragningskraft. Vi har hela världen i våra händer när mobilen är en potentiell handelsplats var du än befinner dig. Det har både blivit enkelt att som e-handlare starta upp och nå en bredare publik med hjälp av e-handel, men det är också svårare att överleva då dagens konsumenter är mer illojala än tidigare och har nya aktörer med nya erbjudanden endast ett klick bort.

Se till att jobba med sökmotoroptimering, SEO ranka högre och få bättre konverteringar.

Optimera eran kassa, se till att använda konkurrerande verktyg & framförallt använd er av ett partnerskap där ni känner ni får assistans med detta.

Vi på BananByrån är en komplett SEO Byrå som levererar E-handel, SEO & konvertering där vi både kan bygga, förändra din Webbshop men också öka synbarheten i sökmotorer eller andra kanaler.

Lycka till med er Julhandel!

Till bloggen >