Till bloggen >

Sökmotoroptimering


SEO BananByrån


Själv är inte bäste dräng

Google ändrar ständigt sina algoritmer. Att hänga med i svängarna kring vad som ger bästa SEO:n är inte det enklaste. Hur ska ett företag ha tid att vara på topp av detta samtidigt som det ägnar sig åt sin ordinarie verksamhet? Svar: det ska det inte.

Sedan Google dök upp som en sökmotorutmanare en gång i tiden (Google fyller 20 i september nästa år) har mycket hänt. De av oss som var med innan minns Alta Vista och Webcrawler med flera andra webbläsare. Google tog täten, och blev rätt snart den sökmotor som företag ville synas i. Härifrån började folk även att lära sig hur detta resultat kunde påverkas, och sedan dess har det varit en dragkamp mellan företag som vill synas, och Google som vill att människor ska hitta det de söker efter.

Det finns inga enkla snabba tips

Sökmotoroptimering har blivit allt svårare. I dag handlar det mer om någonsin att leverera bra innehåll. Det duger inte med att nämna samma ord massor med gånger i en text, och att ha många länkar in mot en och samma sida är inte heller någon garanterad succé. Google vill att de som söker med deras sökmotor ska hitta det de letar efter. Om du själv letar efter tips och tricks för hur ditt innehåll ska synas bättre på Google kommer du att hitta två olika svar, i regel.
Sånt som låter för bra för att vara sant, och som innebär att du utan ansträngning ska synas i topp på Google.
Sånt som låter väldigt krångligt, tekniskt och som kräver sjukt mycket arbete!

Hårt ihärdigt arbete

Ju mer Google har dragit åt tumskruvarna för att ge människor relevant resultat, desto svårare har det blivit att manipulera resultaten. I dag talas det allt mer om att content is king, det vill säga att det är kvalitet som vinner i längden. Kvalitet är inget som byggs över en natt, och därför är SEO numera, mer än någonsin, en fråga om hårt ihärdigt arbete. Visst, det är några tekniska krav som ska uppfyllas: mobilanpassad sida, kort laddningstid, rätt taggar för rubriker, säker hemsida (SSL)och rätt sökord för rätt landningssida. Men i största möjliga mån handlar det om att ditt innehåll är intressant för andra människor. Därför behöver du lägga tillräckligt med tid på ditt innehåll, och därför behöver du vara inställd på att få jobba hårt för att få den synlighet du eftersträvar.

Krångliga grejer

Men hur ska det lilla företaget, vars kärnverksamhet handlar om helt andra saker än Googles sökmotor, ha tid att leverera bra innehåll och jobba strategiskt så att rätt saker uppnås med dess webbplats? Tid måste avsättas, är det enkla svaret. Och det måste vara en kunnig person som sköter detta. Det är inte det lättaste att gräva i Google Analytics och förstå vad allt betyder, och än mindre att ta resultaten vidare och göra rätt åtgärder. Google Tag Manager. Google Keyword Optimizer. Semrush. SERP. Mozrank. Har ni koll på det? Det här är bara början.

Anlita någon som kan

Vi på BananByrån jobbar med detta helhjärtat, varje dag. Vi hänger med i utvecklingen, läser in oss på vad experterna säger och följer nya tips och rön från SEO-gurus jorden runt. Det här ÄR vår kärnverksamhet, och ändå får vi kämpa för att hålla oss på tå och ajour med allt. Skulle vi ha tid att driva ett BananPlantage parallellt? Ja, om vi anställde ett gäng med personer till. Och då skulle vi få en verksamhet som spretade åt alla håll.

Superhero syndrome

Bland företagare finns det något som kallas superhero syndrome/superhjälte-syndromet (läs mer i denna engelskspråkiga artikel). Det handlar om en kombination av kontrollbehov och en vilja att göra allt själv. “Själv är bäste dräng” är ett svenskt uttryck som stämmer överens med detta. Tron på att man ska göra allt själv. Vi på BananByrån tror inte på detta, för det leder till att kvaliteten försämras. Sotaren ska sota, inte snickra, baka tårtor och sköta vården. Det blir inte bra. Det som blir bra är om var och en fokuserar på sina styrkor, och blir bättre på dem. Istället för att förbättra något som känns som ett måste, och som leder till ett mediokert resultat som bäst. Avslutningsvis några ord från Apples grundare Steve Jobs:
“It doesn’t make sense to hire smart people and tell them what to do; we hire smart people so they can tell us what to do.”

Avslutningsvis

Kontakta oss idag. Vi skriver copytexter, gör Onpage-optimering, SEO-analyser, Teknisk SEO, jobbar med kvalitativa inlänkar och så vidare. Vi ser till att du inte missar CTA, Call To Action. Dina besökare behöver ha en tydlig köp-knapp eller motsvarande. Men viktigaste av allt, vi behöver PRIORITERA vad vi behöver göra för att hjälpa dig på bästa sätt. För det är inte lätt att veta när man har en annan kärnverksamhet än SEO. Kontakta oss idag för en konstruktiv dialog!

Till bloggen >