BB-academy

Vad är BananByrån Academy? 

BB Academy är vår egen skola, där du har möjlighet att utvecklas efter en befintlig modell. Vår skola har tydliga steg, där de anställda kan jobba sig mot nästa nivå. På så sätt sker en naturligt utveckling, där medarbetarna själva kan välja sin inriktning. Främsta anledning för detta är att våra medarbetare ständigt ska utvecklas med ökad kompetens och bli bättre på att hjälpa kunder

Certfiering, för medarbetarna och kunderna

Nedan exemplifieras hur vi jobbar med säljavdelningen. Produktionsavdelningen har ett liknande upplägg. Gemensamma nämnaren nummer ett är att medarbetare certifieras på kunskapsområden, vilket är en morot för individen samtidigt som det är en kvalitetssäkring för kunderna.

I praktiken

De flesta vet bra själv vad de behöver för att komma vidare i sin yrkesroll. Det kan vara en kurs på nätet, utbildning eller inhyrd konsult som löser detta behov. Oftast beviljas önskemålen av ledningen, och personalen blir vassare samtidigt som de mår bra av eget ansvar. Vi har ett eget system, som bygger på intern och extern utbildning. Vi förvaltar vårt eget interna intellektuella kapital för egen utveckling, men delar även med oss utåt.

Internt utbyte

När människorna på byrån blir mer skillade, delar de med sig till övriga i företaget. Detta sker genom dokumentation, och genom åren har vår kunskapsbas vuxit sig stark och specialiserad. Att dela med sig av sitt eget intellektuella kapital till övriga, och på så sätt få företaget som helhet att växa – det är BananByrån i ett nötskal. Eller BananSkal. Det är detta tänk som vi kallar BB-academy. 

Exempel på hur det fungerar

Den som kommer in som säljare till oss börjar som junior, med fokus på en grundläggande produkt. Allt eftersom personen utvecklas och lyckas kommer hen att uppnå den kunskapsnivå som krävs för nästa nivå: digital strateg. En digital strateg hos BananByrån uppfyller förutbestämda krav. Byråns kunder ska kunna känna sig trygga med en säljare eller projektledare, och detta är en kvalitetssäkring.

Vägen vidare från digital strateg

Från att vara digital strateg är nästa steg senior digital strateg, vilket innebär att personen uppnår kunskapsnivå nog för att föreläsa och utbilda. Därefter är nästa steg i utvecklingen KAM, key account manager, där personen har hand om kundkonton och kampanjer.