Sökordsanalyser - grunden för din annonsering
För att du ska annonsera på det folk faktiskt söker efter, gör vi alltid sökordsanalyser som första steget. I en sökordsanalys mäter vi vilka ord och fraser människor söker efter, och kontrollerar konkurrensen och kostnaden per klick för dessa. Vi presenterar sedan en färdig rapport, och väljer ut de fraser som är bäst.
Vilka fraser är bäst?
Det är en avvägningsfråga. Vissa sökbegrepp är väldigt populära, både bland de som söker och dina konkurrenter. Det kan vara svårt att hamna överst i söket, även det betalda. Ibland är det värt att slåss om dessa fraser, och ibland är det smartare att välja sådana med lägre sökvolym – men lägre konkurrens och lägre klick-kostnader. Vi på BananByrån hjälper dig att välja.
Breda och exakta fraser
När vi valt ut sökorden är nästa steg att skriva annonser. Dessa skapas av vår produktionsavdelning. Sedan skapas en kampanj, där det finns en rad valmöjligheter vad gäller alternativ. Enkelt förklarat väljer du om de som söker måste skriva exakt de sökord du angett, eller om det är tillåtet att Google visar annonser även för relaterade sökord. Ska stolar visar när du söker på ”bord”? Om ja, är det en bred sökning. Om nej, är det en mer exakt.
Är det inte bättre att visas på brett?
Ibland, som i början av en kampanj, kan det vara värt att annonsera brett som en sorts research. Detta beror dock på din budgetnivå. Breda träffar ger ofta sämre resultat, och kostar mer. Något facit finns inte – det gäller att ha fingertoppskänsla. Kontakta oss på BananByrån så hjälper vi dig.
Skulle du vilja ha hjälp med Sökordsanalyser?
Lämna ditt nummer så hör vi av oss!