Onpage - en förutsättning för allt med SEO och SEM

Bra arbete on page på en hemsida är en grundförutsättning för att göra bra ifrån sig i många sammanhang. Detta arbete sker dels tekniskt, dels innehållsmässigt. Vi på BananByrån kan självklart hjälpa till med alltihop – kontakta oss här!

Hur ser bra onpage ut?

Till att börja med behöver din hemsida vara tekniskt korrekt gjord, med titeltaggar och URL-struktur och en del annat. Google värderar även att den laddar snabbt, och att den är mobilanpassad. Strukturen på hemsidan ska vara tydlig och besökarvänligt fördelad. När alla tekniska förutsättningar är uppfyllda, och strukturen är bra och tydlig – är det upp till innehållet att dra in och hålla kvar besökare.

Vad är bra innehåll on page?

Innehållet på din hemsida behöver innehålla de rätta ämnesorden och sökfraserna för att Google ska förstå vad den handlar om. Först då kan den hittas på dina potentiella besökares sökningar i sökmotorn. Vilka fraser och ämnesord det handlar om avgörs i en sökordsanalys (som även används för Google Ads). Texterna på hemsidan behöver även vara lockande och informativa, och leda besökaren till handling. Denna handling brukar kallas CTA, call to action.

Så det handlar i slutändan om bra relevant innehåll?

Helt korrekt. Det är gammal hederlig copywriting / journalistiskt skrivande som är hantverket här. Googles sökrobotar har blivit allt smartare, och förstår sammanhang. Rekommendationen från sökmotorjätten är att skriva för människor – inte sökrobotar. Detta är också vad BananByrån kan hjälpa till med. 

Hur vet man att innehållet är relevant?

Det mäts utifrån hur stor andel besökare som klickar, stannar och interagerar med din hemsida. Deras beteende är en av de främsta faktorerna för hur Google värderar och rankar en hemsida i dag. Du kan se det som att dina besökare röstar upp din hemsida med sitt beteende. Det gäller alltså att ha en användarvänlig och relevant hemsida.

Skulle du vilja ha hjälp med OnPage?
Lämna ditt nummer så hör vi av oss!

    Några vi hjälp förbättra sin google-ranking med onpage

    Mora Hotell – Sökmotoroptimering

    Konkurrensen är hög för hotellnäringen. När det gäller Mora Hotell & Spa har vi velat stärka lokalt, samtidigt som vi vill locka in generella sökningar nationellt. Detta har gjorts genom produktion av content och även andra åtgärder som krävs. Vi har arbetet på en månadsbasis, något som ger en kontinuitet...

    Läs mer
    Kläppen – Mediestrategi, SEO analys, SEO, Google Analytics

    Utmaningen var att få en tydlig bild av kundens vardag och behov. Utifrån detta skapades en strategi för att öka antalet bokningar under lågsäsong, och bidra till att göra Kläppen till det självklara valet i Sälen. En stor tyngd har lagts på att förbättra mätbarheten, samtidigt som synligheten i sök...

    Läs mer
    Lastcykel – Sökmotoroptimering

    Med elcykelpremien och den miljöfokus som råder är det inte konstigt att intresset för miljövänliga fordon som lastcykeln ökar. Men Babboe är inte ensamma om att sälja flakcyklar med och utan el. För att nå ut till potentiella kunder krävdes en SEO-analys av vad människor faktiskt söker på, och produktion...

    Läs mer
    ScanArc – Onpage

    En hemsida utan text är dömd till den digitala skamvrån i evigheters evighet. Nej, skämt åsido, men din synlighet blir inte vad den borde. För denna kund skapade vi texter som dels utgår från viktiga sökfraser inom branschen, dels ska förklara en teknisk verksamhet så att till och med marknadschefen...

    Läs mer
    IECT Sweden AB – Sökmotoroptimering

    För att locka in intresserade besökare på hemsidan har vi skapat landningssidor som optimerats med relevanta sökfraser. Vad människor söker efter och vad produkten heter är inte samma sak, och därför gällde det för oss att analysera behovet för att sedan skapa konverterande texter.

    Läs mer
    Perers Färskbrödsbagarn – Sökmotoroptimering

    Bagare, bröd, brödförsäljning, limpa och bageri – det är en hel del sökord förknippade med Perers Färskbrödsbagarn. Vår utmaning blev att efterforska lämpliga fraser och formuleringar, planera vilka landningssidor dessa ska ligga på och sedan skriva texterna. Planeringen var det viktigaste, då vi inte ville att de olika landningssidorna ska...

    Läs mer
    Bilfocus Dalarna – Sökmotoroptimering

    Bilfocus Dalarna säljer Ford och Hyundai. Därför vill de bli hittade i det lokala sökresultatet på sökningar som rör dessa märken. BananByrån skapade ett gäng landningssidor som optimerades för detta, samt skapade sidor som även generar träffar för sina övriga tjänster. Hur vet ni att det fungerar? Med hjälp av...

    Läs mer