Onpage - en förutsättning för allt med SEO och SEM
Bra arbete on page på en hemsida är en grundförutsättning för att göra bra ifrån sig i många sammanhang. Detta arbete sker dels tekniskt, dels innehållsmässigt. Vi på BananByrån kan självklart hjälpa till med alltihop – kontakta oss här!
Hur ser bra onpage ut?
Till att börja med behöver din hemsida vara tekniskt korrekt gjord, med titeltaggar och URL-struktur och en del annat. Google värderar även att den laddar snabbt, och att den är mobilanpassad. Strukturen på hemsidan ska vara tydlig och besökarvänligt fördelad. När alla tekniska förutsättningar är uppfyllda, och strukturen är bra och tydlig – är det upp till innehållet att dra in och hålla kvar besökare.
Vad är bra innehåll on page?
Innehållet på din hemsida behöver innehålla de rätta ämnesorden och sökfraserna för att Google ska förstå vad den handlar om. Först då kan den hittas på dina potentiella besökares sökningar i sökmotorn. Vilka fraser och ämnesord det handlar om avgörs i en sökordsanalys (som även används för Google Ads). Texterna på hemsidan behöver även vara lockande och informativa, och leda besökaren till handling. Denna handling brukar kallas CTA, call to action.
Så det handlar i slutändan om bra relevant innehåll?
Helt korrekt. Det är gammal hederlig copywriting / journalistiskt skrivande som är hantverket här. Googles sökrobotar har blivit allt smartare, och förstår sammanhang. Rekommendationen från sökmotorjätten är att skriva för människor – inte sökrobotar. Detta är också vad BananByrån kan hjälpa till med.
Hur vet man att innehållet är relevant?
Det mäts utifrån hur stor andel besökare som klickar, stannar och interagerar med din hemsida. Deras beteende är en av de främsta faktorerna för hur Google värderar och rankar en hemsida i dag. Du kan se det som att dina besökare röstar upp din hemsida med sitt beteende. Det gäller alltså att ha en användarvänlig och relevant hemsida.
Skulle du vilja ha hjälp med OnPage?
Lämna ditt nummer så hör vi av oss!