Mediestrategi - grunden för effektiv marknadsföring

Sitter du och ska göra val av marknadsföringsåtgärder? Det finns mycket att ta hänsyn till, och det är mycket som kan gå fel. Det värsta tänkbara scenariot är att du kastar pengarna i sjön, genom att avsätta en budget utan att tänka strategiskt. Tyvärr är det vanligt att marknadsavdelningar fördelar pengarna för året utan någon annan tanke än ”hoppas det funkar”. Så vägrar vi jobba här på BananByrån!

Strategisk marknadsföring – den enda vägen

När du jobbar med oss görs ingenting innan det finns en tydlig plan för marknadsföringsåtgärder, en mediestrategi. Detta är en av våra populäraste produkter, och den ligger som grund för all marknadsföring framledes. Allt som sker är kopplat mot Google Analytics, Tag Manager och Google Search Console. Det är mätbart, och du kan se exakt vad besökare söker på, vilka sidor de söker, vilka annonser de klickar och hur många som inte hittar det de söker.

 

Skulle du vilja ha hjälp med Mediestrategi?
Lämna ditt nummer så hör vi av oss!

Några kunder vi hjälpt med mediestrategi

Vässa din medieplan – utifrån fakta, inte gissningar

Med den information du får från mätningarna kan du vässa dina kampanjer så att de ger bättre resultat. Du slipper gissa. Dina beslut tas utifrån reella data, från riktiga människors beteende. Med den gamla sortens marknadsföring var det måhända förlåtligt att annonsera i blindo och hoppas på det bästa – men inte i den digitala eran. Det finns så mycket som kan mätas och styras, och det går att få bra resultat även med en mindre budget. Elda inte för kråkorna! Kontakta BananByrån och se till att få valuta för din budget.

Hur syns jag på Google?

Behöver du synas bättre på Google? Det finns inget recept som fungerar för alla. Vilken mediestrategi som ska användas beror på vilken sorts verksamhet ditt företag bedriver, vilken din målgrupp du är ute efter och hur de beter sig. Strategisk marknadsföring handlar även om hur dina konkurrenter beter sig, hur stor konkurrensen är inom din sektor och hur stor budget du har. Vidare finns olika kanaler som Googles organiska sök, annonser på Google, Facebook och Instagram. För dig som bedriver e-handel är det också relevant med Google Shopping. Beroende på typ av verksamhet kan även YouTube och rörlig media-marknadsföring vara en kanal som fungerar, och kanske influencers och sponsrade länkar. Ja, som du märker är det många olika variabler att ta hänsyn till.

 

Vi hjälper dig med din marknadsplan

Ta kontakt med oss så hjälper vi dig att reda ut frågetecknen, och ta fram en mediestrategi som blir en grundbult i din marknadsplan. För att kunna hjälpa dig behöver vi mer information, och därefter kommer allting att klarna för oss båda. Att beställa en mediestrategi är en liten investering, med tanke på hur mycket pengar den kan spara åt dig. Släng inte iväg hundratusentals kronor på en vag gissning. Låt oss hjälpa dig att välja strategi, rätt kanaler och skapa lockande och effektivt material som får dina kunder att bli nöjda. Hör av dig till någon av våra digitala strateger redan i dag. Välkommen till oss på BananByrån!

Vad ingår inom mediestrategi?