SEO-byrå som hjälper dig att synas på Google

SEO-byrå som hjälper dig med sökmotoroptimering

Hos oss får du hjälp med sökmotoroptimering. Vill du bli etta på Google? Hamna först i sökresultatet? Som SEO-byrå hjälper vi dig att optimera din hemsida för Google, men tänker inte ge några orealistiska löften. Det finns ingen seriös SEO byrå som kan utlova att du hamnar först i Googles sökresultat. Dessutom handlar inte sökmotoroptimering om att vara först, för det är inte heller någon garanti. Modern SEO handlar helt och fullt om att vara relevant – rätt innehåll för rätt målgrupp.

Vad BananByrån som SEO-byrå kan hjälpa dig med

Vi gör alltifrån SEO-analyser till att skapa och optimera innehåll för Google och ha hand om din närvaro i söket på månatlig basis. Vad som passar dig bäst kan vi komma fram till i dialog med dig. Sedan starten 2013 har vi hjälpt många företag att nå ut med relevant innehåll till sina kunder – och skapa affärer. Vill du också ha hjälp? Kontakta oss här.

Skulle du vilja ha hjälp med SEO?
Lämna ditt nummer så hör vi av oss!

    Några av de kunder vi hjälpt med sökmotoroptimering

    Mora Hotell – Sökmotoroptimering

    Konkurrensen är hög för hotellnäringen. När det gäller Mora Hotell & Spa har vi velat stärka lokalt, samtidigt som vi vill locka in generella sökningar nationellt. Detta har gjorts genom produktion av content och även andra åtgärder som krävs. Vi har arbetet på en månadsbasis, något som ger en kontinuitet...

    Läs mer
    Kläppen – Mediestrategi, SEO analys, SEO, Google Analytics

    Utmaningen var att få en tydlig bild av kundens vardag och behov. Utifrån detta skapades en strategi för att öka antalet bokningar under lågsäsong, och bidra till att göra Kläppen till det självklara valet i Sälen. En stor tyngd har lagts på att förbättra mätbarheten, samtidigt som synligheten i sök...

    Läs mer
    Lastcykel – Sökmotoroptimering

    Med elcykelpremien och den miljöfokus som råder är det inte konstigt att intresset för miljövänliga fordon som lastcykeln ökar. Men Babboe är inte ensamma om att sälja flakcyklar med och utan el. För att nå ut till potentiella kunder krävdes en SEO-analys av vad människor faktiskt söker på, och produktion...

    Läs mer
    ScanArc – Onpage

    En hemsida utan text är dömd till den digitala skamvrån i evigheters evighet. Nej, skämt åsido, men din synlighet blir inte vad den borde. För denna kund skapade vi texter som dels utgår från viktiga sökfraser inom branschen, dels ska förklara en teknisk verksamhet så att till och med marknadschefen...

    Läs mer
    IECT Sweden AB – Sökmotoroptimering

    För att locka in intresserade besökare på hemsidan har vi skapat landningssidor som optimerats med relevanta sökfraser. Vad människor söker efter och vad produkten heter är inte samma sak, och därför gällde det för oss att analysera behovet för att sedan skapa konverterande texter.

    Läs mer
    Perers Färskbrödsbagarn – Sökmotoroptimering

    Bagare, bröd, brödförsäljning, limpa och bageri – det är en hel del sökord förknippade med Perers Färskbrödsbagarn. Vår utmaning blev att efterforska lämpliga fraser och formuleringar, planera vilka landningssidor dessa ska ligga på och sedan skriva texterna. Planeringen var det viktigaste, då vi inte ville att de olika landningssidorna ska...

    Läs mer
    Ventbutiken – Strategisk SEO

    Ventbutiken är en webbutik som säljer ventilationsartiklar. En förutsättning för att detta arbete ska fungera är att besökarna hittar till hemsidan. Detta löses genom ett strategiskt SEO-arbete som behöver ske löpande. Vilka delar ingår i strategisk SEO? I detta arbete ingår flera delar. Rätt sökord och -fraser ska finnas på...

    Läs mer
    Bilfocus Dalarna – Sökmotoroptimering

    Bilfocus Dalarna säljer Ford och Hyundai. Därför vill de bli hittade i det lokala sökresultatet på sökningar som rör dessa märken. BananByrån skapade ett gäng landningssidor som optimerades för detta, samt skapade sidor som även generar träffar för sina övriga tjänster. Hur vet ni att det fungerar? Med hjälp av...

    Läs mer

    Varför går det inte att lova en förstaplacering på Google?

    Kortfattat: för att det är i princip omöjligt att få full kontroll över sökmotorerna. Det är flera variabler som avgör vad som styr vem som kommer först i Googles eller Bings sökresultat. Resultaten kan självklart påverkas, men Google tycks behandla olika typer av verksamhet på olika sätt.

    Förstaplaceringarna inom en viss typ av verksamhet kanske har många inlänkar, medan en annan verksamhet inte alls behöver många länkar. Inom en tredje verksamhet kan det vara långa texter som krävs, medan en fjärde verksamhet knappt behöver text alls. Sedan är ofta fallet att konkurrenterna också har anlitat ett bra SEO företag eller en SEO expert. Då blir det betydligt svårare att ta sig upp i sökresultatet.

    Vad är det som fungerar när det gäller SEO och Google optimering?

    Som nämnt ovan kan vi som SEO-byrå inte utlova att vi hjälper dig ranka högst på Google. Vad vi däremot kan utlova är att skapa en relevant och säljdrivande hemsida. Denna hemsida är tekniskt högpresterande, och har relevanta texter som skrivits av en SEO specialist. Ranka högre kommer du troligen att göra – beroende på utgångspunkten. Allting hänger på en enda sak: relevans.

    Googles ”sökspindlar” är i dag smartare än någonsin, och det går inte att slänga ur sig några random nyckelord för att sedan stiga till toppen. Dessa algoritmer jobbar semantiskt, och lär sig sammanhang. Om du har en text som är för splittrad och innehåller för många ämnen kan det straffa sig. Här är en viktig del av modern sökmotoroptimering: skapa landningssidor med en tydlig fokus och tydlig call to action.

    Hur mäts relevans inom sökmotoroptimering SEO?

    Sökmotorjättens egen rekommendation är att skriva för människor – inte sökrobotar. Det kan du bland annat läsa i Googles egna rekommendationer. Och det finns ju hos Google endast ett sätt att mäta relevans på – nämligen att jämföra vad folk söker på, med deras beteende i resultatet. Om du söker på sökmotoroptimering Falun, SEO Stockholm eller SEO specialist Göteborg kommer du att få upp olika saker i sökfältet.

    Den länk du klickar på kommer att få pluspoäng enligt Googles sätt att se det. Men ditt beteende efter att du klickat dig in på sidan är ännu viktigare. Ju längre du stannar, och desto fler undersidor du klickar på, desto relevantare är ju hemsidan.

    Det är med andra ord osmart att ha en hemsida som lockar massvis med besökare, men som behåller få av dem. Ingen vet egentligen exakt hur Google mäter relevans (det är ju hemligt), men ett flertal undersökningar indikerar att det just är besökarnas beteende som är viktigast.

    Hur får jag en hemsida som kan hamna högt i sökfältet?

    Det finns en rad tekniska detaljer som behöver vara under kontroll. Hemsidan ska helst vara snabb, den ska vara krypterad med SSL-certifikat, den ska ha korrekta titeltaggar och meta description behöver vara ifylld. Utöver detta ska innehållet vara tydligt strukturerat och avgränsat.

    Varje landningssida ska innehålla tydlig information, bra bilder som inte är för stora och call to action som köpknappar, kontaktformulär och liknande. Detta gäller arbetet onpage, som är det du har bäst kontroll över.

    Vidare är det viktigt med relevanta länkar som pekar på sidan, och med relevant menas sådant som faktiskt har med ämnet att göra. Om du driver en butik som säljer gummistövlar på nätet, är det inte relevant att få länkar från en person som driver en tårtblogg.

    Finns det inget mer jag kan göra?

    Du kan driva in trafik till hemsidan, dels med annonser och nyhetsbrev och dels med sociala medier. Resten är faktiskt upp till dina besökare. När de kommer in på hemsidan gäller det att de hittar vad de sökt, att de är intresserade och stannar länge på sidan, och att de interagerar.

    Om du lyckas med detta kommer du att påverkas positivt i sökresultatet. Sedan finns det inga garantier för att du lyckas bättre än dina konkurrenter – de kanske jobbar minst lika bra som du med optimering mot Google. Därför är det också viktigt att du har kontroll över ditt resultat, speciellt om du är i en bransch med hög konkurrens om sökresultatet.

    Ta hjälp av en SEO-byrå

    Det ÄR mycket att hålla reda på. Vissa företag har en egen SEO-avdelning som har hand om detta. För mindre och mellanstora företag kanske inte resurserna räcker till. Det är därför du som företag vinner på att anlita en SEO-byrå. Fokusera på din kärnverksamhet och låt oss ta hand om din närvaro i det organiska söket. Kontakta oss här så kan vi berätta mer.

    Vad betyder SEO?

    Search Engine Optimization. Från början innebar detta att mer eller mindre lura sökmotorerna (Google och andra sökmotorer som Bing, Yahoo med flera), men genom åren har Google gjort det svårare och svårare att nå resultat med fula knep. Dagens sökmotorarbete är förutom det rent tekniska väldigt likt arbete med content marketing. I framtiden är vår gissning att fokus ligger kvar på människovänligt sökresultat. Det bör du som vill synas i resultatet ta fasta på.

    Kontakta oss gärna

    Om du har frågor kring sökmotorer, behöver hjälp med att skapa content till en hemsida eller bara vill göra en SEO-analys av din befintliga webbplats – kontakta BananByrån.