BananByrån inleder samarbete med varumärkesexperten Marcus Hanser

Marcus Hanser, varumärkesexpert

BananByrån har inlett ett samarbete med varumärkesexperten och senior copywritern Marcus Hanser, som har en lång erfarenhet inom reklambranschen och bland annat skriver krönikor i branschtidningen Resumé. Detta samarbete ger fördelar för båda parter, och i slutändan innebär det att kunderna gynnas.

– Han är expert på områden där vi inte haft samma expertis som inom det digitala. Samtidigt är varumärkesarbetet grundläggande för all form av marknadsföring, säger Daniel Åberg, VD på BananByrån.

Reklambyrå-VD i Dalarna

Marcus Hanser är stockholmare med rötterna i Orsa. Han började som byggnadsingenjör men började snabbt fuska som arkitekt, och ligger bland annat bakom förvandlingen av blåa Konsum till gröna Konsum.

Marcus utbildade sig till copywriter på Berghs. Han ligger bakom kampanjer för Scan, Ving, Telia, Hyresgästföreningen och Rädda Barnen samt internationella varumärken som Peugeot och Nissan. Han har även jobbat som varumärkesansvarig på Caterpillar och haft hand om Europa, Afrika och Mellanöstern.

Därefter återvände han till Dalarna som VD för först United Power och därefter Norkaÿ.

– Jag insåg redan för fem år sedan att en reklambyrå inte kan ha fötterna i gammal teknik och media som inte längre finns. Efter det har jag arbetat med egna kunder för att sätta ihop skräddarsydda arbetsgrupper. Bland dem har det varit Leksands Knäckebröd, Frebaco Kvarn samt ESSKA, säger Marcus.

Vilka är fördelarna med samarbetet, för kunderna och för parterna?

– Framtiden är digital. Bananbyrån är den enda byrån i Dalarna med båda fötterna i webben, sök och konvertering, vilket redan idag är skyltfönstret de flesta konsumenter använder. Idag kan jag beställa semesterresan, veckoinköpet och bröllopsdagsgåvan medan jag sitter på muggen. Det är bara att hänga med.

– Jag kan varumärken och hur människor positionerar dem – alltså hur de betraktar dem. Dessutom kan jag old-school reklam. Vad som får mottagarna hoppa till och verkligen vilja köpa något. Genom detta samarbete blir varumärkesstrategin och reklamen anpassad och integrerad i de lösningar BananByrån levererar. Det blir kostnadseffektivt för kunder.

Hur ser framtiden ut inom marknadsföring?

– Digitalisera, differentiera och kreera. De digitala och sociala kanalerna ger en lokal aktör att synas lika mycket på sin marknad som de globala – men mottagarna är lika kräsna till allt. De bryr sig inte om skillnader i budget eller mod. De bara ser vad de ser och känner vad de känner. Punkt.

– Det räcker alltså inte bara att synas i Facebook, på Instagram eller YouTube – det måste vara snyggt och bra också. Underhålla och framställa skillnaden – på några sekunder. Och den sista biten är vad bra reklam alltid har gjort och alltid behöver göra. Så i framtiden måste man inte bara behärska kanalerna och tekniken. Budskapet måste fram också. Det digitala behöver gifta sig med en hel del old-school marketing.

Vilka utmaningar kommer företagen att få framöver?

– E-handeln skärper konkurrensen inom alla sektorer och alla branscher. Inte bara för företag är detta en utmaning, det drabbar redan politiker utan att de fattar det. Ta Falun till exempel, där e-handelns intåg sker samtidigt som massiva ombyggnader pågår och trafikomläggningen i syfte för att försvåra genomfart nu är lyckosamt genomförd. Resultatet? Centrala Falun drabbas av kallbrand med butik efter butik som lägger ned.

– Om tio år kommer vi ha en sån stor andel elbilar att hela trafikomläggningens huvudsyfte (miljön alltså) har blivit mer eller mindre obsolet. Kvar är den tomma staden, jobben som försvann och därmed skatteintäkterna. Hur agerar man i det? Fokuserat, skulle jag svara. Oerhört fokuserat. Relationen företagen har med sina kunder kommer att betyda allt. Relationen är vad varumärke handlar om.

Hur ska företagen tänka kring sina varumärken i den digitala eran?

– Att lyckas bygga ett varumärke handlar om att våga, vara tydlig och vara konsekvent. Nu när alla lyckats “bli bättre” i sökningar (t ex med BananByråns hjälp) innebär det inte automatiskt att det blir bra affärer. Att vara känd och ha ”rätt” associationer kommer bli än mer viktigt i morgon. Kunder väljer fortfarande utefter vad de känner igen och vad som ”känns bra”. Därför gäller den gamla sanningen än mer idag – alternativet till en bra varumärkesstrategi stavas r-a-b-a-t-t! Lönsamheten blir därefter.