fbpx

Rickard Lyko om centrumdöden: Det är lönlöst att försöka stoppa en förändring

I syfte att ge konkret hjälp till e-handlare och butiksägare intervjuade BananByråns Dan Forslund Rickard Lyko, VD för framgångsrika Lyko.se som nyss passerat en miljard i omsättning. Ämnen som berörs är framtiden för e-handel och ”centrumdöden” som drabbar allt fler köpcenter och butiker. Rickard tror att vi i framtiden kommer att få ser fler e-handlare och fysiska butiker i samarbeten. Det är en anpassning som båda parter behöver göra sig bekväma med.

– Det är en lönlöst att försöka stoppa en förändring. Det har historien visat. Man får bli bra på att anpassa sig, säger Rickard Lyko.

Rickard Lyko
Rickard Lyko
Foto: Richard Frantzén

Rickard Lyko är ett känt namn inom e-handel. Från starten med en frisersalong i Dala-Järna i Dalarna, har resan fortsatt både via nätet och med fysiska butiker. Han är den tredje generationen som driver varumärket Lyko.

– Det var efterfrågan som skapade e-handeln. Vi var ensamma i Sverige om att sälja Fudge Shaper, ett hårvax som luktar kola. Folk sökte via via Alta Vista på den tiden och hittade den på hemsidan, och så kontaktade de oss. Men vi sålde inte på nätet då.

Hur fick ni idén att börja sälja på nätet?

– Efter att farsan fick ett antal förfrågningar bestämde vi oss för att starta e-handel och börja ta betalt på nätet. Det här var i slutet av 2005. Då hade vi 300-350 produkter från 2-3 varumärken, det som fanns i salongen. Försäljningen ökade hela tiden. 2008 kunde vi sälja för 8 000 inklusive moms på en bra dag. Det var då jag förstod att det skulle funka, och bestämde mig för att flytta hem.

Hur är det att sälja på nätet nu jämfört med när ni startade?

– Det är både svårare och enklare. Mycket hårdare konkurrens, men lättare att nå ut. På den tiden vi började ville ingen sälja på nätet, och det var få som köpte. Anledningen till att folk sålde på nätet var för att pressa priserna. För oss handlade det mycket om att få kunden att känna sig trygg nog att kunna handla mot postförskott.

Vilken är din kommentar om den så kallade centrum-döden? Vilket råd skulle du ge till de butiksägare som idag sitter och beskådar ett “döende” centrum? 

– Jag tror att det är svårt att stoppa en strukturell förändring i samhället. Det måste skapas en anledning att besöka centrum. Det fysiska mötet måste tillföra något. Butikerna kommer inte överleva för att man tycker att det ska vara så. Det måste finnas ett värde. Det har varit för stor prisdifferens mellan nätet och fysiska butiker, och samtidigt kan man inte ta betalt för service. Det är något som behöver lösas. Med en bra fysisk upplevelse har online ingen chans att konkurrera. Lukta, känna och testa kan man inte göra på internet.

Ni valde att starta fler fysiska butiker efter några år med fokus på e-handel. Varför gjorde ni det och hur har det gått?

– Vi hade en butik i Dala-Järna och köpte en i Stockholm. 2014 gick vi samman med annat bolag, Bellbox, som var duktiga på fysiska butiker och hade 75 procent av sin omsättning offline. Tack vare detta strategiska val kunde vi nå ut och bygga varumärke. Idag är 70 procent av Lykos omsättning online. Vi har valt att nischa oss, och ska man bli stor inom en viss genre behövs det närvaro både online och offline. Det fysiska mötet kommer att finnas kvar, det gäller att hitta formerna och få lönsamhet. Vi hade aldrig klarat oss bra utan Bellbox, som kunde fysiska butiker, och de hade aldrig klarat sig utan oss, som kunde online.

Vad tror du Amazon i Sverige kommer att innebära för svensk e-handel?

– Amazon finns i 11 länder totalt i världen. Man kommer inte att få det lika enkelt att etableras i ett land som Sverige, så det kommer att ta tid. Här i Europa har vi tre-fyra olika valutor, och logistiken är svår att lösa. Deras e-handel kommer inte att funka bra ”out of box” här, eftersom modellen är väldigt amerikansk. Vissa branscher påverkas nog. Det är främst B2B med mycket rabattmodeller som blir svåra att hålla kvar. Så länge vi är nischade inom det vi gör kan vi som företag möta dem. Inom elektronik är de starkare.

Ni länkar till era konkurrenters produkter, varför gör ni det?

– Vi länkar till konkurrenter som har produkter vi inte har. Det handlar om att hjälpa kunden att hitta rätt. Konkurrens gör oss bättre, men här handlar det om att hjälpa kunden.

Vad för typ av marknadsföring skulle du tipsa om till små-medelstora företag som kanske inte satsar på e-handel idag? Eller de som har en e-handel men inte vågar gå “all-in”? 

– Det är beroende på vilket sorts bolag det handlar om. Det man alltid ska veta är var ens målgrupp befinner sig och hur man når dem. Nischat är bäst. Men det är dyrt att ta kontakt. Man behöver ha bättre koll på vilka man vill nå och varför, och tillföra dem något.

Lykos lager
Lykos lager. Foto: Richard Frantzén

Hur har du påverkats som person av att ha haft en sådan framgångssaga som med Lyko.se?

– På alla sätt, det är inte något jag kan förklara på annat sätt. Jag måste utvecklas för att hänga med och för att vara relevant nog att kunna driva bolaget. Man får mer erfarenhet tack vare att det kommer mycket olika problem som behöver lösas.

Hur ser du på framtiden för e-handel och butiker i små, mellanstora orter i Sverige de närmaste fem åren?

– Den här trenden med att bredda sig och göra ”allt” tror jag kommer att gå tillbaka. Butikerna blir mer specialiserade igen. Den cirkulära ekonomin gör att det kommer att lagas mer, och vi kommer att se fler såna verksamheter. E-handlare och fysiska lokala butiker kommer att hitta samarbeten här. Ett exempel på det är hur vi jobbar med frisörer. De får använda vårt bokningssystem gratis. Om en av deras kunder köper en produkt från oss någon dag efter besöket, får frisören provision från oss. Men det behövs en datapunkt för att det ska fungera.

Tror du att det här konceptet funkar för fler verksamheter?

– För kläder bör det här upplägget fungera också. Helt klart är det en omställning, och innan den har hänt är risken att butikerna fått lägga ner, men kanske starta om. I gallerior och köpcenter ser man nu att det säljs upplevelser med mat snarare än produkter. Folk går in i butikerna och tittar, men beställer sedan via nätet. Man måste vara snabb på att anpassa sig efter hur det funkar. Utvecklingen går inte att stoppa.

Vi tackar Rickard Lyko för att han tog sig tid, och hoppas att du som e-handlare/butiksägare fann artikeln intressant. Dela den gärna vidare.

Här kan du läsa hela historien om Lyko

Behöver du hjälp med din e-handel? Ta kontakt med oss på BananByrån