Mät indirekt konvertering – kunderna handlar inte alltid direkt

Indirekt konvertering betyder att du behöver ha is i magen

Konvertering är vad vi alltid fokuserar på här på BananByrån. Marknadsföringen ska inte vara pengarna i sjön, utan hela tiden fungera som en investering där du som kund ökar förfrågningar samt intäkter. Därför ska även de indirekta konverteringarna mätas. Plus att du behöver tänka varumärkesbyggande.

Kunder som konverterar direkt är enklare att mäta

Som e-handlare är det ditt drömscenario att någon går in utan att klicka på en annons, och köper en vara med några få klick. Då har du lyckats. Det är också enkelt att ta reda på vilken väg den där kunden tog, eftersom allt skedde i en serie. Det näst bästa är att kunden klickade en annons, och sedan shoppade järnet innan hen checkade ut och ringde i din säljklocka.

Samma sak med en butiksinnehavare i en old school-butik – det bästa är förstås att en målmedveten kund kommer in i butiken och köper direkt. Det handlar inte bara om kundens beteende, utan om ett bevis på att du gjort det lockande och enkelt att handla.

Indirekt konvertering, svårare att mäta

Den indirekta kunden är en sån som kommer tillbaka senare. Kanske har hen klickat sig in på din hemsida via en annons på Facebook förut, eller hittat din Google Ads. Personen valde av okänd anledning att inte handla. Kanske ville hen fundera lite, kanske ville hen jämföra priser, kanske kom någon person irl och avbröt shoppingen.

För dig är det här en siffra i Google Analytics, en person som inte valde att handla. I vissa fall bryts inte kedjan av händelser, men om en person kommer tillbaka från en helt annan enhet blir det svårt att koppla ihop vad som ledde till vad. Läs mer om vad Google säger här.

Men det kan mätas!

En vecka senare, eller en månad kanske, kommer den här personen tillbaka. Hen har inte glömt dig och dina produkter. Den här gången blir det ett köp. I de fall där kedjan inte bryts går indirekt konvertering att spåra under Google Analytics / Konverteringar/ Flerkanalstrattar/Indirekta konverteringar. Detta är det många som glömmer/inte vet om. Men detta är en otroligt viktig del i digital marknadsföring, att få med i ekvationen. En del företag kan ha 50 000 i sälj, men bara 2 000 från Google Ads. Lätt att dra slutsatsen att annonseringen är bortkastad…

Men innan du tar paus på dina Google Ads bör du alltså kontrollera din indirekta konvertering. Det kan också vara så att du inte mäter tillräckligt bra. För dig med fysisk butik är Store Visits en väldigt intressant grej, där klick på annonser kombineras med GPS. Om en besökare har valt att slå på platsdelning kan du alltså se om ett butiksbesök föranletts av ett annonsklick. Magi, eller hur? Här kan du läsa mer om konverteringar från butiksbesök.

Eller så kan du kontakta oss på BananByrån och få hjälp.

Vad vill vi ha sagt med detta?

Det är inte alltid det strikta direkta konverteringstänket är det rätta. Konvertering kan komma av ett gott varumärkesarbete. Att slå an en sträng i hjärtat och få någon att älska ditt varumärke – det är vad som får personen att komma ihåg, leta sig tillbaka och berätta för sina vänner om dig. Det bör du tänka på även i din marknadsföring. Tänk i fler steg, det vill säga indirekt.

Vad du även kan tänka på är att jobba med remarketing. De personer som varit på väg att handla hos dig blev onekligen fångade av vad du erbjuder. Sedan hände något som avbröt köpet, och det går att se närmare vad det kan bero på i de verktyg vi använder. Genom att hantera remarketing på ett snyggt sätt kan du stärka varumärket ytterligare.