Hur snabb är din webbplats? Mät med PageSpeed Insights

PageSpeed Insights uppdaterad - hårdare krav på snabba mobilsajter

Google erbjuder en möjlighet till att mäta hastigheten på din hemsida med hjälp av sitt verktyg PageSpeed Insights. Med hjälp av detta verktyg får du värdefull information om vad som behöver förbättras. Nu har det skett en uppdatering, som innebär hårdare krav på mobilversioner av sajter.

Varför ska en hemsida gå snabbt?

Google sitter i en speciell position, då företaget å ena sidan vill erbjuda sina användare den bästa upplevelsen. Å andra sidan vill de sälja möjligheter till företag att nå dessa användare. En liten balansgång i prioritet helt enkelt. I syftet att servera användarna den bästa upplevelsen har företaget krav på dels det tekniska, och dels det innehållsmässiga. I syftet att hjälpa företagen nå användare hjälper Google företagen genom att erbjuda verktyg som PageSpeed Insights.

Hårdare krav på mobilt

”Mobile first” har du säkert hört till leda redan nu, men faktum är att det nog aldrig varit så tydligt som nu att Google satsar på mobil användarupplevelse. Den som vågar fylla i sin hemsideadress i sökfältet på verktyget kommer snart att få sin dom… Verktyget PageSpeed Insights hittar du här: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=sv

Många sajter verkar få lägre betyg i nya PageSpeed Insights

Vi på BananByrån har självklart testat verktyget, och upplevt att det ser sämre ut för mobilversionerna av många sajter efter uppdateringen. Detta stämmer även överens med vad andra byråer sett. Så vad är då nytt? Jo, Google baserar numera snabbhetsverktyget på Lighthouse, en öppen källkods-lösning. Den emulerar 3G-anslutning, vilket tyder på att man från Googles håll vill att en hemsida ska leverera bra även på kass anslutning.

Min hemsida får dåligt betyg i hastighetstest – hjälp, vad gör jag nu?

Vi från BananByrån råder dig att sitta ner i båten. Google ändrar ständigt sina tjänster och algoritmer, och vi företag som är verksamma på nätet får vackert finna oss i detta. De goda nyheterna är att resultatet som levereras i mätningar som denna kan ligga till grund för förbättringar av din sajt. Om du vill ha hjälp med att rätta till felen finns vi på BananByrån här för dig, redo att mata din sajt med TurboBananer. Kontakta oss här direkt så får du hjälp!