2017 – vilket år. Temat har handlat om överlevnad, på olika sätt. Året i sig överlevde inte, för nu välkomnar vi dess arvtagare – 2018.
Min egen överlevnad – insikt
Vi inledde med att sparka igång det nya året i Bruksvallarna, där vi hade kul i snön och jobbade med teamworket. Åkte skidor och skoter. Jag var med om en rätt otäck olycka, som lyckligtvis slutade bra.
Jag kom åkande med skotern och gasade väl på, men vad jag inte visste var att det hade blåst upp snö ovanpå en ravin. Plötsligt dök jag och skotern ner i tomma intet, och landade långt där nere. Min höft åkte ur led och jag flögs nedkyld iväg till sjukhus, för att tas om hand av ett team på 20 personer.
Jag sövdes med rätt tunga droger, men vaknade upp av att två läkare tryckte min höftled rätt. De gjorde high five efteråt, vilket jag gillade.
Det gick bra, men var inte slut där. De hittade något i min kropp, som behövde tittas närmare på. En tumör? I två månader levde jag i ovisshet, och till slut kom beskedet att jag inte hade cancer. Puh! Men de där månaderna var värdefulla. De fick mig att omvärdera mycket av livet, fokusera på familjen och de närmaste.
Företagets överlevnad – transformation
I juli var BananByrån nere på fyra personer, och jag övervägde om vi skulle gå tillbaka till basic eller ta steget och växa rejält. Det blev det senare. Daniel Lönnroos blev rekryteringsansvarig och tog tag i behovet, och sedan började vi rekrytera. Det gick snabbt. Från fyra pers och ett kontor, till 12 personer och två kontor – Falun och Kungsbacka.
Nya kompetenser har kommit in i form av strategiskt SEO-arbete och filmskapande, och det är väl egentligen först nu, år fem sedan starten 2013, som jag känner att vi har ett sjukt bra företag. De som jobbar på BananByrån i dag är noggrant utvalda, och spetskompetens inom respektive område. Det är ett dream team helt enkelt.
Helt nytt team
Trots kaos och nystarter av flera slag, mindre styrka större delen av året, och utöver detta sjukdom/skada har vi otroligt nog ändå levererat på topp och DESSUTOM omsatt mer pengar än förut OCH ackumulerat fler kunder. Det är vi så klart nöjda och stolta över. Det viktigaste är dock inte det ekonomiska, utan att folk mår bra och känner att de kan fortsätta utvecklas. BananByrån är hjärta och kärlek. Det om något märktes när vi hade en kick off-konferens i höstas, och när vi kom igång som ett helt nytt team i princip.
Nu finns det en glöd och ett driv som känns unikt och det är med stor förväntningar vi ser på det nya året som kommer. Det ska bli fantastiskt att se hur 2018 utvecklar sig. Vi har ett gemensamt mål som företag, och när, inte om, vi lyckas med det kommer vi att resa till Nya Zealand.
Det SKA vara motgångar, i alla sammanhang – annars får man ingen utveckling. Det SKA kännas att man jobbar, för när det krävs lite slit och frustration smakar framgången desto bättre. Jag växte upp med ett tomt kylskåp, och låter varje dag påminna mig om hur mycket bättre jag och vi har det i dag. Kylskåpet ska vara fullt. Fast ingenting är gratis. Allt byggs med hårt arbete. Men man får inte glömma bort att ha kul längs vägen!
Inför 2018
2018 är individernas år. Då ska var och en av medlemmarna i detta dream team få glänsa utifrån sina egna specialiteter, och tillsammans som grupp kommer vi att vara starkare än någonsin. Min uppgift som VD blir att coacha och inspirera var och en, och få dem att inse att ingenting är omöjligt. 2018 – here we come! Till en början kommer vi att jobba med stabilitet både i Falun och Kungsbacka, men ambitionen är att såväl organisationen som varumärket ska utvecklas vidare under året. Vi kommer med andra ord att fortsatt vara intresserade av att få kontakt med nytt kompetent folk. Som företag har vi målsättningen att ha 20 % vinstmarginal och att ge 2 % till välgörenhet in i en stiftelse.
För våra kunder är vi bättre rustade än någonsin. Mediestrategi-tänket, där varje investerad krona ska vara under kontroll med målspårning, genomsyrar allt. Men vi har har en stor verktygslåda, allt för att kunna leverera vad vi, i våra analyser, finner att kunden behöver. SEO, bloggsamarbeten, adwords, foto, film, hemsidor, e-butik, foldrar, annonser, nyhetsbrev – vi har allt det där och lär oss hela tiden nytt. Räkna med att fler produkter lanseras under året – skapade utifrån kundernas behov och utvecklingen främst på nätet.
Med dessa ord önskar jag dig och dina närmaste ett riktigt gott nytt år, och ett fortsatt bra 2018! Det gäller alla anställda, kunder och ni som följer oss på BananByrån på något sätt. Låt oss hjälpas åt att göra det nya året till ett fantastiskt äventyr!
Jag träffas gärna över en lunch och delar med mig av mina erfarenheter, eller ger ett gott råd där det önskas.
Om du är företagare, hör av dig till oss på BananByrån om du vill ha hjälp. Vi erbjuder seriös kompetens i lekfull skrud. Kontakta oss på apan@bananbyran.se.
Bästa nyårshälsningar,
Daniel Åberg
VD – BananByrån