Det har hunnit gå ett helt år sedan förra nyårskrönikan. Dags att sammanfatta året, och det görs med orden struktur, rutin och expansion. Det övergripande är att vi skapar värde för våra kunder, och för oss själva. Vi gör skillnad.
Expansion till tre städer
2018 för BananByrån kännetecknas av etablering i två ytterligare städer: Göteborg och Stockholm. BananAndan, vårt sätt att förändra och förbättra det digitala, som började i Falun, har nu spridits även två kontor till. Det har visat sig vara framgångsrikt att finnas på plats geografiskt i Sveriges två största städer.
Vi själva jobbar mycket på distans, men det hindrar inte att det finns fördelar med fysiska kontor. Framförallt visar detta sig genom närmare kundkontakt samt större möjligheter att rekrytera de främsta inom vår bransch.
Vi fortsätter skapa värde
Vi fortsätter att följa vårt ledord: skapa värde. Det är så vi bygger vårt varumärke. Detta värde gäller för våra kunder – att de får nytta, utveckling och i slutändan ökar sin kännedom inom det digitala. Förståelsen för vikten av att jobba med strategisk marknadsföring. Men värdet handlar även om oss på BananByrån, att medarbetarna får ut mer än bara lön och arbete på byrån.
Det här värdet är mer än bara fina ord då vi helst inte slänger oss med normer eller floskler. Några exempel: valfria arbetstider (för det mesta), valfri arbetsplats/distansarbete, chansen att lägga upp och styra sin egen utveckling, möjlighet att vara med och styra företagets utveckling, hälsoförmåner, bonusar vid uppnådda mål… med mera.
Tillsammans skapar vi även värde för miljön med våra miljöteman ( som du kan läsa mer om här exempelvis) och för människor i världen som inte har det lika förspänt som de flesta i Sverige. Detta med hjälp av vårt stöd till välgörenhet genom pengar och insatser som har en mening. Detta bidrar alla medarbetare till då vi exempelvis slopar julklappar till anställda och kunder. Vi ger klappen till de som behöver istället.
Struktur – en förutsättning
Vi på BananByrån gillar att mäta och ha detaljkoll i alla projekt vi åtar oss, internt eller i samarbete med kunder. Vår verksamhet är helt baserad på resultat, och därför är det viktigt att att spåra våra insatser genom Google analytics, även kallat målspårning. I detta är kunden är lika transparent insatt i digital marknadsföring som oss som fått uppdraget.
Så hur bra funkar vårt sätt att vara för vår egen del? Jo, vi ökar omsättningen med 66% från föregående år. Inte det viktigaste, men ett bra sätt att mäta att vi gör bra grejer eller hur? Det går bra för BananByrån, men det viktigaste är att det går bra för kunderna.
Eftersom vi har stenkoll på det mesta inom digital marknadsföring och driva fram små som stora varumärken inom exempelvis Ads- och Google Analytics-konton, vet vi att vårt sätt att arbeta fungerat under året. Samtidigt strävar vi efter att bli bättre varje dag. I vår bransch finns inget luta sig tillbaka mot. Ständig uppdatering gäller, och det frodas och lever om likt det högteknologiska liv vi alla lever.
- Vi mäter. Vi justerar när det inte funkar. Vi lär oss nytt. Vi sätter oss in i kundens vardag.
- Vi kommer hela tiden med nya idéer och föreslår förbättringar som ger ROI och ROAS.
- Och en viktig sak: vi vågar säga åt den stora fina kunden när deras tänk är ApFel!
Inga krusiduller. Vi lovar att fortsätta säga sånt som får en VD att sätta kaffet i fel strupe. När det är befogat. På det sättet skapar vi innehållsrika samarbeten med full transparens, som utgår ifrån samverkan och förtroende.
Struktur även på personnivå
Personligen har jag blivit mer strukturerad i år. Mer strikt med att ta vara på det viktigaste i livet. Att disponera min energi på vad som faktiskt är viktigt i ett företagande. Detta i symbios med ett familjeliv som är grundstenen för att kunna vara det energiknippe och innovatör som jag är, och som resulterat i det 10 miljoners-företag som nu existerar.
För mig är människorna det viktigaste, i alla lägen. Vi har tillsammans tagit till vara på intern kunskap, och hjälpts åt att bli mer produktiva. Kaizen (som du kan läsa mer om här) möter GTD (Getting Things Done) och smarta system som Trello och våra egenutvecklade system, som BananSystemet (som du kan läsa mer om här). Dessa samverkar mot vårt mål att automatisera, förenkla all slags av hantering. Internt såsom i kundprojekt. Detta gör att våra medarbetare kan koppla av mer, umgås mer och tänka på livet som helhet.
BananByrån behöver också gå den vägen. Vi har mycket kraft och vilja, är en ung organisation. Vi behöver mogna nu framöver. Låta alla bra idéer och rutiner sätta sig. Utan att sluta med apkonsterna! Tråkiga ska vi aldrig bli. Man kan mogna med värdighet, utan att förlora barnasinnet. För mig är det självklara att det är människorna som gör skillnaden.
Det obligatoriska nyårslöftet
Det är dags att lova något för det nya året.
Jag lovar…
…BananByrån kommer att göra allt för att utvecklas med sina medarbetare & kunder.
Växa tillsammans.
Ja, det är klyschigt. Men det innehåller mycket av det som faktiskt är viktigt.
Inga rea-produkter
BananByrån är kanske en av landets främsta att jobba med belastning, leverans och värde internt / externt. Den kunskapen som finns inom byrån är inte rea-produkterna som har en stor röd skylt på sig, detta är unika saker vi jobbar med. Vi ansvarar för tvåsiffriga antal anställda som skall skapa en framtid och vi gör detta tillsammans. Vi ansvarar också för kunders vilja och ambition att driva på framåt.
Att följa strömmen är något vi valt att inte göra. Genom att vara i framkant och våga tro på äktheten och det väsentliga kommer vi, oavsett om det blåser, stå starka med vetskapen om att vi tror på det vi gör. Tillsammans är vi starka helt enkelt.
Vad jag tror om 2019
Digitalisering! Automatisering av vardagen. Det som kommer att hända är att vi människor kommer glömma av att vi måste ta hand om våra egna liv, då mekaniska digitala ting kommer att sköta det mesta åt oss. Dammsugare, smarta högtalare, gräsklippare – de var bara början.
Inom vår bransch och de uppdrag vi åtar oss, ser jag att e-handelns aktörer redan nu behöva ställa in sig på höga krav för expandering och stabilitet. Det är en hög konkurrens och det talas om att Amazon är på väg att rulla in sitt skepp ( läs mer om det här). Denna höga konkurrens ställer högre krav på kunskap och rätt form av insatser, för att kunna skilja ut sig från mängden.
Det är en liten “fluga” idag att skapa affärer digitalt, genom e-handel. Jag samtycker till intiativet att sälja digitalt. Det skall dock göras strategiskt. Tänk också helst på att framhäva det unika med din produkt eller vara.
Endast de bästa överlever
Bara de bästa klarar sig. Och de bästa behöver sån kompetens som vi på BananByrån har. Näthandeln kommer bara att öka. Där har vi knappt sett början. Övriga saker som de flesta vet, men som fortfarande är vanligt förekommande: vi får påminna kunder om exempelvis surfandet och användandet av mobilen. Verkligen. Mobile first? Det närmar sig faktiskt ”mobile only”.
Denna förståelse ska du som kund kräva av den byrå du väljer. Skall du arbeta digitalt och satsa pengar på att öka dina marknadsandelar, anlita inte en byrå som inte tänker strategiskt. Det handlar om överlevnad. Din överlevnad som företag, i en värld som blir allt mer digital.
Några slutliga ord
- Lova inte någonting mer än att börja jobba med hur du och din kropp känner
- “ Såhär vill jag leva , såhär vill jag inte leva”. Se till att hjälpa andra som inte har det lika fett så som du har.
- Skänk pengar, håll personen i handen som går över ett övergångsställe.
- Spendera inte pengar på skit som du inte behöver.
- Lev enkelt och harmoniskt. Du är inte den enda som lever och vandrar på planeten jorden med vardagsbekymmer och måsten för att ta dig framåt. Det är faktiskt det som är det, som vi kallar livet.
- Se till att hjälp till där det behövs. Ta hand om dig själv, om varandra.
Slutligen vill jag och apan här önska er en riktigt god jul. Och ett riktigt gott nytt år.
Vill du jobba tillsammans med mig och mina grymma kollegor och fina kunder, skicka mig ett mail här.
Tack för i år! Ser fram emot att spendera ett år till med dig som läser, tills nästa årskrönika.
Från oss alla, till er alla, en riktig Apig Jul och ett Bananas nytt år! Låt nu den rituella betydelsen i nystarten bli en bra mental katapult för att lyfta från det invanda, och se din värld från ett rymdperspektiv.