När du jobbar på distans och styr din egen arbetstid och -plats finns det en hel del att tänka på. Här kommer några konkreta råd från dina vänner på BananByrån.
Häromveckan skrev vi ett blogginlägg om att jobba på distans. Det publicerades även som debattinlägg i Dalarnas Tidningar. Inlägget väckte intresse och fick en del respons – uteslutande positiv sådan. Nu vill vi fortsätta prata om distansarbete – och frågan som många ställer sig är ”hur gör man?”. Nedan ger vi några tips. Men se oss inte som några experter! Vi vill ha dina råd och tankar – detta är ett område inom utveckling.
1: Du behöver ett nytt mindset
Vi som är arbetande människor i ett digitalt landskap är med om en unik tid i världshistorien. Vi tillhör de sista generationerna som lever enligt de mallar och discipliner som skapades i ett industrisamhälle. Det har länge pratats om ett informationssamhälle, men det är först nu vindarna på allvar börjar lyfta oss. Det är nu vi på allvar går in i ett digitalt förhållningssätt på riktigt. Att allt fler börjar jobba hemifrån är ett tecken på det. Allt fler förväntar sig det. Detta kräver att vi ringer ut det gamla, en gång för alla.
2: Du behöver självdisciplin, och rutiner
När några rutinerade DistansBananer diskuterade ”jobba hemifrån” enades vi snabbt om att självdisciplin är A och O. Även jobb hemifrån kräver en ”gå till jobbet”-ritual, och det är helt enkelt inte ok att sitta i kalsongerna och vakta diskmaskinen medan du jobbar. Se till att planera när du ska jobba, och ha en speciell arbetsplats som du sitter vid när du jobbar. Om du jobbar på flera olika platser/obestämd plats, se till att ha en speciell inloggning som endast används under arbete. Blanda inte jobb och privat.
3: Du behöver en infrastruktur, och begränsningar
När det inte finns något kontor, får du bygga ett virtuellt. Detta innebär designade och etablerade sätt att göra saker på. Kommunikationen ska ske på ett planerat och förutsägbart sätt. Detta sker med fördel på ett transparent sätt, där du delar dina arbetstider, valda kommunikationskanaler med mera med dina medarbetare. Dina kunder bör även känna till på vilket sätt och när de förväntas nå dig. Poängen är att du inte ska vara tillgänglig jämt. Det mår du inte bra av.
4: Du behöver kommunicera till dina privata kontakter vad som gäller
”Är du på den lediga sidan?” kan någon slänga ur sig när en BananMedarbetare går en sväng på byn under planeringsfasen, och för att det är viktigt att röra på sig. Medvetenheten om att jobba på distans är ett vanligt alternativt bland oss som jobbar digitalt, är låg. För många människor är det vanliga att arbete sker på en plats dit man pendlar. Du behöver upplysa dem om hur du jobbar, och därmed undvika artighetsvisiter som stör arbetet när de tror att du är ledig.
5: Du behöver hålla saker enkla
Det finns en miljon artiklar om de bästa distansverktygen. Testa inte alla. Utgå från din organisation och dina kunder. Bygg det som behövs. Laga inte det som fungerar.
6: Förvänta dig att utvecklingen går åt ditt håll
Jobbar du på distans redan i dag? Gratulerar! Med den växande handel som sker på nätet, och den teknikutveckling som förenklar allt mer – detta är framtiden. Vi på BananByrån ser hur detta blir en perfekt kombination med den lägre miljöpåverkan som vi applåderar. När det går att sitta i ett härbre i Orsa och sälja varor till hela världen – då vet vi att vi lever i rätt tidevarv.