Det händer mycket med Googles sökmotor just nu. Uppdateringar av sökalgoritmen har gjorts under hela våren, och nyligen har en implementering gjorts för att fler sajter ska kunna synas.
Flera uppdateringar från Google har gjorts senaste tiden, och flera av dessa är så kallade ”core updates”. Enligt information från Google själva rör uppdateringen som ska ge synlighet för fler domäner sig inte om en ”core update”. I själva verket handlar det om att minska dominanta domäners synlighet i sökresultatet.
Have you ever done a search and gotten many listings all from the same site in the top results? We’ve heard your feedback about this and wanting more variety. A new change now launching in Google Search is designed to provide more site diversity in our results….
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 6 juni 2019
Jaha, och vad menas med minskad dominans?
Det har länge varit ett problem att stora/välbesökta webbplatser innehaft ett stort antal av länkarna under ett givet sökresultat. Vissa har tagit så mycket som hälften av ”förstasidans” träffar. Detta vill nu Google ändra på, och visa maximalt två länkar från en domän. Vissa undantag kommer att göras, och som undertecknad förstår det kan ett undantag vara sökningar på företag och varumärken.
This site diversity change means that you usually won’t see more than two listings from the same site in our top results. However, we may still show more than two in cases where our systems determine it’s especially relevant to do so for a particular search….
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 6 juni 2019
Hur gynnar ändringarna i sökalgoritmen mig?
Genom att Google lyfter bort en del sökresultat kommer det att bli mer utrymme i ”toppen”. Mer diversitet genom fler källor kommer att synas för de som söker. Självklart är det bra för sökmotorns användare, men även för dig som bedriver en verksamhet som inte har de budgetar och den trafik som krävs för att slåss med giganterna. Det ges helt enkelt en större chans att hamna på den eftertraktade förstasidan.
Jag vill veta mer om hur jag ska förbättra min SEO
Du kan slänga iväg ett mail till mig (Dan Forslund), som är SEO-specialist på BananByrån, och få några handfasta råd om du uppger din hemsideadress. Vanliga missar är att det saknas en generell SEO-strategi för hemsidan, är för lite innehåll (som behöver optimeras) och att det slarvas med headings (h1, h2 etc).