Många av våra kunder, kollegor och vänner använder annonsblockerare i deras webbläsare. Det finns många fördelar med detta. Man slipper pop-up annonser, svårnavigerade hemsidor med mycket annonser och lite innehåll men framförallt så upprätthåller man illusionen att allt fortfarande är gratis. Det är frågan om en enkel installation som gör webben praktiskt taget annonsfri. Merparten av de som använder denna programvara installerar den och glömmer den. Men det här är aktuellt nu pågrund av två förändringar. Först och främst så har den mest använda annonsblockeraren gjort en uppdatering vilket gör att viss typ av ”Icke störande” annonsering sipprar igenom filtreringen. Den andra anledningen är att Apple nu tillåter den här typen av filter i deras appar för Ipad och Iphone.
Ser man till den första förändringen så kan man inte undgå att fundera på om några av de många mediadistributörer har ett finger med i spelet. Man beräknar någonstans att 5,8 miljarder dollar gått förlorade i annonsintäkter totalt i USA och 21,8 miljarder i hela världen under 2014. Det här är en siffra som tros öka till lite mindre än det dubbla under 2016. Om det är moraliskt riktigt att använda programvara för annonsblockering lämnar jag till någon etisk professor att bedöma. Men den här lilla förändringen tror vi på BananByrån är början på någon slags paradigmskifte i annonsvärlden. Internets användare mot mediedistributörerna. Om så utloppet blir att många distributörer går ihop för att skapa en Spotify-lösning där man betalar en fast taxa för innehållet eller om det blir att annonsblockerare förbjuds enligt lag är inte jag rätt man att svara på. Men något slags skifte kommer. (Källa till siffrorna) (Adblocks förklaring till tillåtna annonser)
Den andra stora förändringen som kom här för ett tag sen var introduktionen av annonsfria appar för apples enheter. Crystal är en webbläsare som blockerar annonser. Den fungerar på samma sätt som blockeringsprogrammen för pc och mac. Ett filter som sållar bort ofrivillig annonsering. Fördelen med detta på en mobil enhet är inte bara att du kan surfa annonsfritt, utan även att det drar ner på datamängden som används vid nedladdningen av en hemsida. (källa) Hela den här förändringen har skapat ramaskri i annonsvärlden och det pågick en het debatt under förra månaden. Där diskuterades det om detta kommer innebära annonsernas fall. Admageddon som någon lustigt uttryckte sig. Vi på bananbyrån är spända inför framtiden och kommer att fortsätta hålla ett öga på denna diskussionen. Vi är övertygade om att vikten av traditionell sökmotoroptimering kommer bli allt viktigare. Men utloppet vad det gäller annonsering, ja, det får framtiden utvisa.