Nätet blir mänskligare! Google, Facebook och övriga ledande aktörer går mer mot automatisering och AI. Även om allt är i sin linda, anpassar vi oss och njuter av färden.
Vad menar ni med att nätet blir mänskligare?
Tekniken i människans tjänst, kort och gott. Även om ambitionen funnits där länge, blir det allt tydligare att internet är till för sina användare. Jättar som Google och Facebook vill med sina uppdateringar se till så att deras användare får en trevlig relevant upplevelse, socialt och innehållsmässigt. Detta står förstås i motsättning mot deras vilja att sälja annonser och tjäna pengar. En viss dissonans där, och det är nog ingen enkel uppgift att få balans.
SEO – fula tricks lönar sig allt mindre
Google har gjort flera åtgärder över åren för att slå mot så kallad black hat-SEO. Det vill säga: fultricks med syfte att utnyttja sökmotorns algoritmer för att komma före i söket. Eftersom Google vill presentera relevant sökresultat, gillar de inte företag som ”lurar” sökmotorn och det pågår en ständig kamp.
Relevans är grejen
Det är klichéartat att prata om relevans, men det har aldrig varit så mycket fokus på relevans som nu. I vårt dagliga arbete ser vi tydligt hur olika strategier krävs för olika typer av verksamhet. Exempelvis kanske inte företaget som säljer gruvborrar får inte lika bra skjuts i rank-klättrandet som schampo-shoppen av relevanta länkar.
AI – framtiden
Vissa är skraja för artificiell intelligens, andra inte. Hur det kommer att bli är det ingen som vet. I dagsläget jobbar Googles sökrobotar med semantisk inlärning, vilket betyder att de ”lär” sig hur bransch A funkar, vilka ord som används och så vidare. Det är också därför gruvborrs-sajten skiljer sig från schampo-shoppen. Detta för att sökmotorn särbehandlar branscher. One size does not fit all.
Vill du veta mer? Kolla in vårt utbud av föreläsningar här.