fbpx

Vikten av optimerade landningssidor

Vikten av optimerade landningssidor

Det finns mycket att vinna på att optimera sin hemsidas landningssidor, och det krävs mindre arbete än du tror. Vinsten är en ökad chans till intäkter genom dels fler affärer, men även färre utgifter. Vill du ha hjälp av oss med detta? Ta kontakt här.

Informativ slår snygg, användbar slår informativ

Det spelar ingen roll hur snygg din hemsida är om ingen hittar den. Det spelar ingen roll hur uttömmande och informativ din hemsida är om ingen fattar hur de ska använda den. Dessa saker har vi alltid i åtanke när vi bygger webb här på BananByrån. Utmaningen ligger i att balansera de olika delarna mot varandra, utan att förlora snabbheten som besökaren också kräver.

Fortfarande finns det många företag som har supersnygga hemsidor med högupplösta bilder och flashig grafik, som helt saknar textinnehåll eller har minimalt med detta. Det innebär, ur SEO-perspektiv, att betydligt färre hittar denna hemsida än vad som hade kunnat vara fallet. Allt som behövs är mer text. Text som handlar om rätt saker, rätt fraser. I och med att googles algoritmer och botar blivit smartare, kan du bli hittad utan att pricka in sökfraserna ordagrant (även om optimering mot fraser fortfarande är viktigt).

Vad är en optimerad landningssida?

Vi optimerar alltid utifrån Googles rekommendationer. Sammanfattningsvis handlar det om relevans, att förpacka informationen på ett sätt som uppfyller förväntan och som är enkelt att interagera med. Med ett tilltal som signalerar att hemsidan förstår kunden, ett tydligt erbjudande och en enkelhet samt tydliga knappar/länkar kan detta uppnås.

I förlängningen är det den som har ett innehåll som besökaren gillar och interagerar med, som vinner. Internet är en stor del av människors vardag, och därför är de flesta av besökarna vana vid att leta på nätet. Alla besökare är mer eller mindre kräsna, och kommer att lämna din hemsida om de inte hittar vad de vill ha. De är inga hjärndöda robotar som klickar köp så fort det finns en knapp – glöm inte det.

Några enkla optimeringstips för Google

Självklart finns det många fler råd att ge kring optimering. För dig som är någorlunda SEO-kunnig och vill kunna få stor skillnad med små medel räcker dock dessa enkla tips.

  • Se till så att varje landningssida handlar om en enda sak. Om du säljer ett gult paraply ska den sidan handla om gula paraplyer, lite om paraplyer generellt och eventuellt om problemet med regnväder. Inte om regnkappor. Hänger du med?
  • Se till att ha endast en h1-tagg/rubrik på varje landningssida. Exempelvis ”Gula paraplyer som skyddar mot regn”. Det är viktigt att ha en h1:a, så missa inte detta.
  • Se till att ha med den aktuella sökfrasen ”gula paraplyer” i meta-titeln och gärna även i meta description. Detta är de fält som ger informationen som Google ska visa när du söker på ”gula paraplyer” i sökmotorn.
  • Använd inte sökfrasen för många gånger. h1, meta title, meta description och 1-2 gånger i brödtexten räcker för det mesta.
  • Underlätta läsupplevelsen genom att dela upp texten i kortare stycken. Sätt h2-rubriker som är relevanta ovanför dessa stycken. Se hur vi har gjort i denna artikel exempelvis.
  • Använd punktlistor, faktarutor och citat för att göra artikeln mer grafisk och trevlig för ögat.
  • Använd bilder, och glöm inte att fylla i ”alt”-infon för dem.
  • Ha en bra URL (direktlänk) till landningssidan. Exempelvis https://hemsidan.se/gula-paraplyer som inte är för lång. https://hemsidan.se/gula-paraplyer-012099393943843848jjjdjdjd är betydligt sämre.

Tjäna pengar på optimerade landningssidor

Genom att optimera dina landningssidor får du in fler potentiella köpare/kunder/samarbetspartners på din webbplats. Om du är relevant för dem kommer de att interagera med dig. Det är därför viktigt att dels visa till vem du vänder dig, men även vem du inte vänder dig till. Söker du företagskunder ska du se till så att privatpersoner förstår detta, och inte klickar sig in. Det är andelen besökare som INTE vänder i dörren som du vill öka, och din avvisningsfrekvens som du vill minska. När du en gång gjort din SEO kommer detta att vara ”gratis” reklam, och här kan du så klart tjäna pengar.

En annan effekt av bra ”SEO:ade” landningssidor är att relevansen mellan annons (Google Ads) och den sida som annonsen länkar till ökar. Google använder sig av Quality Score (QS), som avgörs av en rad olika faktorer. Det handlar om hur många som klickar/interagerar med annonsen, hur snabbt din hemsida laddar och en del annat. En viktig aspekt som höjer QS är relevansen mellan annons och landningssida. Du vill alltså att annonsen om gula paraplyer ska länka till en bra optimerad sida om gula paraplyer.

Hög QS ger billigare annonser

Sättet att tjäna pengar på hög QS är helt enkelt genom lägre annonskostnader. Hög QS gör att kostnaden per klick på en annons minskar. Detta betyder att du, genom att skapa relevanta och bra landningssidor, indirekt kan påverka din klickkostnad. Du får bättre positioner i det betalda sökresultatet för mindre pengar.

Med en optimerad destination kommer kunden dessutom att känna igen sig när hen har klickat på annonsen. ”Gula paraplyer” i annonsen skapar en förväntan som behöver infrias på landningssidan. Då duger det inte att komma in på en generell sida med olika former av regnskydd.

Behöver du hjälp? Kontakta oss

Om du behöver hjälp, ta kontakt med oss på BananByrån så hjälper vi dig.